Onderzoeksjournalisten: Rusland manipuleerde beelden MH17

De rampplek van de MH17. Foto ANP / Pierre Crom

Satellietbeelden die Rusland vorig jaar liet zien om te bewijzen dat Oekraïne de MH17 uit de lucht schoot, zijn vervalst. Dat schrijft het Britse online-collectief van onderzoeksjournalisten Bellingcat, dat eerder middels een goed onderbouwde analyse stelde dat het een Russische Boek-raket was die het toestel neerhaalde.

De beelden zijn volgens Bellingcat-blogger Elliot Higgins ouder. Het Russische ministerie van Defensie presenteerde de beelden op 21 juli vorig jaar, vier dagen na de ramp, om aan te tonen dat Oekraïne achter de aanslag zit. Maar Bellingcat stelt nu dat de beelden al uit juni zijn.

Twitter avatar EliotHiggins Eliot Higgins NEW - Russia presented faked satellite evidence of Ukraine’s involvement in #MH17 https://t.co/XeWHQN5v6c #PutinAtWar http://t.co/m85cFHemkm

De verschillen tussen de echte beelden en de valse zijn te checken op Google Earth. De beelden zijn gemanipuleerd en er zijn Boek-raketinstallaties toegevoegd, concludeert het onderzoekscollectief.

Bellingcat, waar journalisten aan meewerken, stelt dat er steeds meer bewijs komt dat Rusland het Boek-raketsysteem heeft geleverd waarmee vlucht MH17 is neergeschoten. In september leverde de site al beelden op basis waarvan zij tot de conclusie komen dat Russische militairen met een BUK-raketsysteem vlucht MH17 uit de lucht hebben neergeschoten.