Dit is een artikel uit het NRC-archief

Cultuur

George Wiegel nieuwe directeur Rotterdams Philharmonisch

Archieffoto van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, onder leiding van Ed Spanjaard.
Archieffoto van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, onder leiding van Ed Spanjaard. Foto ANP / Robert Vos

George Wiegel wordt de nieuwe algemeen directeur van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Zijn benoeming is goedgekeurd door de Raad van Toezicht en wordt vandaag aan het orkest bekendgemaakt.

Op dit moment is Wiegel nog directeur bij het Gelders Orkest in Arnhem. Daar voerde hij, nadat de subsidie was gehalveerd, met succes een reorganisatie door waarbij alle musici weliswaar vast in dienst bleven, maar teruggingen naar contracten van 60 procent. Ook zorgde hij met populairdere aanpak dat de zaalbezetting fors steeg.

Wiegel was zelf trombonist bij RPHO

De Rotterdammer Wiegel speelde zelf twaalf jaar trombone in het Rotterdamse orkest: de musici die hij nu gaat leiden, zijn dus deels oud-collega’s. Dat is een voordeel, meent de voorzitter van de Raad van Toezicht Martin van Pernis:

“Door zijn ervaring als musicus in dit orkest en zijn managementervaring hebben er we het volste vertrouwen in dat Wiegel succesvol zal zijn in het uitbouwen van de positie van een internationaal toporkest met stevige wortels in Rotterdam.”

“Door mijn achtergrond snap ik de belangen van musici”, zegt Wiegel zelf in een reactie. “Met hun belangen indachtig kan ik uitleggen wat er moet veranderen en waarom.”

Al lange tijd onrust bij RPHO

Bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest rommelt het al geruime tijd. De vorige algemeen directeur Hans Waege verdween met een burn-out na een intern conflict over door hem voorgestelde veranderingen in de personele bezetting, bedoeld om geld vrij te maken voor innovatie. Chef-dirigent Yannick Nézet-Séguin maakte eerder deze maand bekend zijn contract na 2018 niet te verlengen.

Teruglopende publiekscijfers en stijgende loonlasten maken het moeilijk cruciale posities binnen het orkest adequaat te bezetten. Over 2014 leed het orkest een verlies van bijna vijf ton, wat enigszins werd gecompenseerd door resultaten uit beleggingen. Wiegel:

“Het verhaal van orkesten is overal hetzelfde. De tijd is veranderd, orkesten niet. De concurrentie in vrijetijdsbesteding is enorm toegenomen, en orkesten moeten hun aanbod beter afstemmen op wat het publiek wil. Maar je mag nooit de kernwaarde van je bedrijf in gevaar brengen, en dat zijn de musici. Meer efficiency is zeker nodig, maar een toporkest is een precisie-uurwerk. Aan de bezetting moet je pas sleutelen als het echt niet anders kan. En, cruciaal, je moet musici betrekken in de veranderingen.”

Zoektocht naar nieuwe chef kan beginnen

Nu Wiegels benoeming rond is, kan het Rotterdamse orkest ook op zoek naar een nieuwe artistiek directeur en een nieuwe chef. “We moeten onderzoeken wat Rotterdam, een bruisende stad met veel allochtonen, wil van zijn orkest, hoe we Rotterdammers kunnen verleiden”, zegt Wiegel.

Het profiel van de nieuwe artistiek directeur en de nieuwe chef moeten daarop aansluiten. “Ook zij moeten zich realiseren dat zichtbaarheid in de stad cruciaal is, en actief meedenken over het bereiken van nieuwe publieksgroepen”, aldus Wiegel.