Qatar: bedrijven NL gaan gevolgen voelen van weigeren vliegrechten

Akbar Al Baker, CEO Qatar Airways, tijdens een persconferentie omtrent het nieuwe vluchtschema tussen Qatar en Schiphol.
Akbar Al Baker, CEO Qatar Airways, tijdens een persconferentie omtrent het nieuwe vluchtschema tussen Qatar en Schiphol. Foto ANP / Lex van Lieshout

Als de overheid weigert om luchtvaartmaatschappijen uit de Golfstaten extra landingsrechten op Schiphol te geven, dan kan dat gevolgen hebben voor het aantal opdrachten voor Nederlandse bedrijven in Qatar. Dat dreigement uitte de topman van Qatar Airways, Akbar Al Baker, vandaag tijdens een persconferentie in Amsterdam.

Qatar Airways wil volgens Al Baker graag meer vliegen op de Nederlandse luchthaven, maar wordt daarbij tegengewerkt door de Nederlandse overheid. Hij zei daarover:

“Als je ons als land toegang weigert, kun je niet veel overheidscontracten van Qatar verwachten. […] Mijn regering is niet blij met weigering Gulf carriers op Schiphol en dat kan gevolgen hebben voor NL bedrijven in Qatar.”

Tijdens zijn bezoek in Amsterdam kondigde de topman van Qatar Airways een nieuwe passagiersdienst aan tussen Amsterdam en Doha, de hoofdstad van Qatar. Vanaf halverwege juni wordt op die route zes keer per week in beide richtingen gevlogen. Al Baker wil dat uitbreiden naar minimaal zeven vluchten, en liever nog naar meerdere keren per dag.

Oneerlijke concurrentie door overheidssteun

De Nederlandse overheid is echter voorzichtig met het verstrekken van extra landingsrechten aan maatschappijen uit de Perzische Golf. Aanleiding daarvoor zijn vermoedens dat de luchtvaartmaatschappijen financieel door de oliestaten worden ondersteund, waardoor ze hun ticketprijzen kunstmatig laag kunnen houden. Nederland wil dat verwijt nu eerst onderzoeken.

Zo lang dat onderzoek gaande is, staat er een tijdelijke stop op het verstrekken van extra landingsrechten, zo zei staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur, PvdA) vorige week in Nieuwsuur:

“Dit betekent dat Nederland, zolang over dit verdrag nog onderhandeld wordt, voorlopig géén nieuwe landingsrechten aan maatschappijen uit de Golfstaten verleent.”

‘Maatschappijen hoeven concurrentie niet te vrezen’

Volgens Al Baker zijn de verwijten van oneerlijke concurrentie echter onzin. Bovendien hoeven de Europese maatschappijen niet te vrezen, zo stelt hij. De topman ziet namelijk meer dan voldoende vraag. Volgens persbureau ANP rekent hij erop dat in de toekomst ook veel nieuwe passagiers uit China en India bijkomen.

Voor Nederlandse bedrijven een einde aan de opdrachtenstroom uit Qatar een flinke domper zijn. Nu al zijn veel bedrijven aan de slag in de Golfstaat, omdat er in de aanloop naar het WK voetbal van 2022 nog het nodige bouwwerk verricht moet worden. Naast stadions gaat het dan om het aanleggen van infrastructuur, zoals een metronetwerk.

Voor 140 miljard euro aan werk

Bij hoeveel projecten Nederlandse bedrijven betrokken zijn en om wat voor bedragen het dan gaat, kon werkgeversvereniging VNO-NCW vanmiddag nog niet zeggen. Ook kon de vereniging zich nog niet uitspreken over de dreigementen van de luchtvaartmaatschappij, zo liet een woordvoerder weten.

Drie jaar geleden organiseerde Nederland een speciale handelsmissie naar Qatar met als doel om WK-opdrachten binnen te halen. De overheid zei toen dat Qatar de komende tien jaar naar verwachting voor 140 miljard euro aan opdrachten voor de bouw van infrastructuur verstrekt.