interview

PAPER: weer een poging de krant digitaal te maken

Beeld Bram Budel

Oud-hoofdredacteur van Het Parool Barbara van Beukering lanceert vandaag PAPER, een online magazine dat dagelijks ‘de beste’ artikelen van de Persgroep (de Volkskrant, Trouw, Algemeen Dagblad, Het Parool, De Morgen en regionale kranten als De Gelderlander en Tubantia) bundelt, én de laatste roddels.

Welke behoefte vervult PAPER?
Van Beukering: “Kranten zoeken manieren om lezers te laten betalen voor digitale content. Daar zijn ze vooralsnog nauwelijks in geslaagd, misschien omdat oneindigheid, stress en afleiding kleven aan ‘digitaal’. Ik ga voor rust, reinheid en regelmaat. Je kunt niet doorklikken op artikelen, ze liken of erop reageren, maar ze hooguit doormailen naar een vriend. Als je het uit hebt, ben je op de hoogte.”

Dat is nogal een claim.
“Ja, maar voor een bepaalde doelgroep niet: diegenen met weinig tijd die toch op de hoogte willen blijven.”

Een papieren krant is ook een bundel niet-klikbare artikelen. Is PAPER een krant op een scherm?
“Een sterk ingedikte krant dan.”

Nieuws individualiseert. Dit staat daar haaks op.
“Ik geloof niet dat we de tijd hebben om alles zelf te kiezen. Daarom werkt de nieuwsbrief van Blendle ook veel beter: dat is een selectie van de beste artikelen.”

Wat is dan nog het verschil met de Blendle-nieuwsbrief?
“Elk Blendle-artikel kost geld. Niet iedereen wil bij elk artikel moeten beslissen of hij ervoor gaat betalen. PAPER kost 5,95 euro per maand. Bovendien kun je op Blendle alsnog oneindig doorklikken.”

NRC Q verzendt misschien wel de leukste nieuwsbrief. Interesse? Meld je dan aan en ontvang hem elke dag om 5:30 uur gratis in je mailbox.

Wanneer is het project geslaagd?
“Bij 10.000 abonnees eind dit jaar.”

En anders?
“Dan moet het beter. We hebben plannen voor minimaal drie jaar.”

Snijdt de Persgroep zich hier niet mee in de vingers?
“PAPER is niet voor de ultieme krantenlezer, die neemt het er hooguit bij. Het is voor de hoogopgeleide die geen tijd meer heeft de krant te lezen.”

Heeft geen enkele hoofdredacteur bezwaar tegen deze concurrentie?
“Ze staan er allemaal vierkant achter. Het is een manier om content een tweede leven te geven, we gaan er niet mee aan de haal. Maar ze beslissen niet mee over de selectie.”

En freelancers? Zien zij wat van de opbrengst terug?
“Zij krijgen een brief met de mededeling dat hun artikelen ook in PAPER kunnen komen. Alle freelancers van de Persgroep krijgen per direct vijf procent meer uitbetaald.”

Dit zijn vergelijkbare initiatieven:
• PAPER-abonnees ontvangen om twaalf uur vijftien artikelen in de app. De eerste maand is gratis, daarna 5,95 per maand.
• De 57.000 actieve Blendle-gebruikers betalen per artikel. (Dat zijn gebruikers die hun portemonnee hebben opgewaardeerd en minimaal een keer per maand langskomen.)
Myjour (25.000 accounts) biedt losse stukken uit kranten en tijdschriften.
• Voor 9,99 per maand biedt eLinea onbeperkt toegang tot tijdschriften. (Nog) geen kranten. Losse stukken kopen kan ook. Het heeft 25.000 accounts.
NRC Reader selecteert voor 4,99 per maand dagelijks de beste NRC-stukken. Het heeft 29.000 wekelijkse gebruikers.