Dit is een artikel uit het NRC-archief De artikelen in het archief zijn met behulp van geautomatiseerde technieken voorzien van metadata die de inhoud beschrijven. De resultaten van deze technieken zijn niet altijd correct, we werken aan verbetering. Meer informatie.
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Venetië sluit moskee, en daarmee de inzending van IJsland

Bezoekers in ‘The Mosque’
Bezoekers in ‘The Mosque’ Foto EPA

De gemeente Venetië heeft de moskee gesloten die bij wijze van kunstwerk in een afgedankte katholieke kerk was ingericht. De moskee is de bijdrage van IJsland aan de Biënnale, de tweejaarlijkse manifestatie voor hedendaagse kunst die nog tot 22 november duurt. In de al veertig jaar leegstaande Santa Maria della Misericordia legde de Zwitsers-IJslandse kunstenaar Christoph Büchel (1966) een groot bidtapijt neer in de richting van Mekka. De crucifixen en christelijke mozaïeken in de kerk dekte hij af met een nepmarmeren mihrab, de gebedsnis voor de imam.

De autoriteiten verklaarden de moskee te hebben gesloten omdat hij, tegen de afspraken in, gebruikt werd voor religieuze diensten en ook uit veiligheidsoverwegingen. Volgens Eirikur Thorlaksson van het organiserende IJslandse Kunstcentrum heeft Venetië het project van meet af aan tegengewerkt. Thorlaksson meent dat de Biënnale-organisatie pal had moeten staan voor de artistieke vrijheid.

In het oude deel van Venetië wonen of werken zeker 15.000 moslims (op een totaal van 60.000 inwoners), de dichtstbijzijnde moskee is op het vasteland. Bij de opening zei de voorzitter van de islamitische gemeenschap dat Büchel „een lamp had gezet op de problemen van de demografische veranderingen in de stad”. De Venetiaanse moslims hielden drukbezochte gebedsdiensten in de tijdelijke moskee, waarbij de gelovigen mengden met luchtig geklede kunstliefhebbers.

Büchel heeft meer controversiële kunstwerken gemaakt. Zo veranderde hij in 2011 zijn chique galerie Hauser & Wirth in Londen tijdelijk in een daklozenopvang.