Media

Hoe Spotify en Deezer zich verdedigen tegen Apple

Foto EPA

De inkomsten uit downloads dalen, en dus gaat Apple zijn muziekwinkel iTunes waarschijnlijk volgende maand uitbreiden of ombouwen tot een streamingdienst. Dat is een rechtstreekse bedreiging voor de Europese muziekdiensten. Zowel Deezer als Spotify kondigde deze week nieuwe functies aan, in de hoop klanten vast te houden en nieuwe gebruikers te trekken:

Spotify

Spotify gaat het verst met de veranderingen: de dienst gaat ook video’s vertonen, maakte het deze week bekend op een presentatie in New York. Spotify biedt straks fragmenten aan van Comedy Central, Vice News, ESPN (sport), ABC, BBC en TED (lezingen). Het is de bedoeling dat het programma-aanbod, als het aanslaat bij Spotify-gebruikers, wordt uitgebreid. Bijvoorbeeld met eigen programma’s.

De video’s moeten de advertentieomzet stimuleren. Spotify toonde al advertenties in videovorm aan gebruikers van de gratis variant van de dienst. Tot nu komt minder dan 10 procent van de omzet (circa 1,4 miljard euro) uit reclame. Het bedrijf heeft 60 miljoen gebruikers, van wie 15 miljoen maandelijks een tientje betalen. Spotify leed vorig jaar 165 miljoen dollar verlies.

https://www.youtube.com/watch?v=N_tsgbQt42Q

Spotify biedt vooralsnog geen muziekvideo’s aan. “Er is al een YouTube, het zou weinig toevoegen”, zei Jonathan Forster, directeur van Spotify Europa daarover eerder in deze krant. Google-dochter YouTube heeft sinds kort ook een betaalde variant, die video’s zonder reclame vertoont in combinatie met een abonnement op Googles muziekdienst. Over het succes van Music Key laat Google zich nog niet uit.

Ondanks de toevoeging van video’s blijft Spotify in de eerste plaats een muziekdienst. Die wordt ook uitgebreid met afspeellijsten die zich automatisch aanpassen aan het moment van de dag. En met een truc voor joggers: je hoort vanzelf muziek in het tempo waarin je rent. Voortaan biedt Spotify ook toegang tot radioshows en bestaande podcasts.

Deezer

Deezer, de Franse muziekdienst met 6 miljoen betalende gebruikers, gaat ook podcasts aanbieden. Daarvoor kocht Deezer vorig jaar Stitcher, dat radioprogramma’s online zet.

Volgens Deezer-topman Hans-Holger Albrecht is het een goed teken dat Apple ook een muziekabonnement wil beginnen. “Als zo’n partij zich op deze markt begeeft, is dat goed nieuws. Het bewijst dat het streamingmodel werkt.” Al zal Apples muziekdienst volgens Albrecht ongetwijfeld groot worden, er is volgens hem ruimte genoeg voor vier of vijf spelers op de muziekmarkt. En daar rekent hij Deezer ook onder. Het staat volgens hem niet vast dat Apple meteen succesvol is “Zo makkelijk is het niet om een muziekdienst te creëren: het kostte Google ook een jaar.”

Met nieuwe functies en een goed lokaal aanbod wil Deezer – actief in 180 landen – zich blijven onderscheiden, “Je moet meer extra’s toevoegen, zelfs al gebruiken mensen het niet meteen.”

De muziekdiensten concurreren dus op functionaliteit en ‘exclusief’ materiaal, maar voorlopig niet op prijs. Aan het standaardtarief van een tientje per maand wordt niet getornd; alleen in niet-westerse landen kunnen muziekdiensten nog wel eens goedkoper zijn. Daar staan platenmaatschappijen lagere tarieven toe omdat ze in zulke landen toch nauwelijks iets verdienen, en dan is alles meegenomen, aldus de Deezer-topman.