Consumenten besteden wederom meer. Hun vertrouwen stijgt ook weer

Winkelend publiek in de Kalverstraat. Consumenten besteeden afgelopen maart meer dan een jaar eerder.
Winkelend publiek in de Kalverstraat. Consumenten besteeden afgelopen maart meer dan een jaar eerder. Foto ANP/ Remko de Waal

De uitgaven van consumenten in Nederland zijn in maart verder gestegen. Ze besteedden 1,9 procent meer dan in dezelfde maand een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag.

Mensen gaven vooral meer uit aan gas (7,8 procent) - dit had te maken met het feit dat maart, net als de twee maanden ervoor, kouder was dan vorig jaar - en huishoudelijke apparatuur en woninginrichting. Dat laatste heeft volgens het CBS alles te maken met het herstel op de woningmarkt.

Vertrouwen boven nul

Consumenten zijn ook weer optimistischer over de economie geworden. In mei steeg het consumentenvertrouwen met twee punten, van 0 naar 2, wat betekent dat er weer meer mensen optimistisch dan pessimistisch zijn. In maart was het ook al 2, toen was dat het hoogste punt in acht jaar.

Het gemiddelde vertrouwen van de afgelopen twintig jaar is -9. De hoogste stand ooit bereikt was in april 2000 (27), het dieptepunt werd in februari 2013 bereikt (-44).

Ook investeringen gestegen

De investeringen stegen in maart met 14,3 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Dat is vooral te danken aan hogere investeringen in woningen, infrastructuur en vrachtauto’s. De stijging was nog sterker dan de twee maanden ervoor, toen die respectievelijk 6,7 procent (januari) en 5 procent (februari) was. Maar, zo benadrukt het CBS: maart dit jaar had een werkdag meer dan maart 2014.