Economie

Apple en Mars paaien China met groene projecten

Beeld AFP

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Je moet er wat voor doen om de Chinese markt op te komen met je product. China is in de ban van ‘vergroening’ en daar doen onder meer Apple, Mars en Foxconn netjes aan mee. Reuters heeft een trend ontdekt.

Apple’s topman Tim Cook kondigde tijdens zijn rondreis door China aan dat zijn bedrijf er een nieuw bos wil aanleggen. Er komt ook een project in zonne-energie in de zuidwestelijke provincie Sichuan.

De Amerikaanse chocoladeproducent Mars overlegt met lokale overheden over een windenenergieproject à 345 miljoen dollar (310 miljoen euro). Zo wil het bedrijf klimaatneutraal worden. Duurzaamheidsdirecteur Kevin Rabinovitch:

Er is veel interesse in en aandacht voor vergroening en de ontwikkeling van duurzame energie in China, dus het voelt als een goed moment om die kant op te gaan.

Vertegenwoordigers van multinationals in China zeiden tegen Reuters dat de kosten momenteel toch al stijgen. Dat komt door alle nieuwe regels rondom energie, natuurlijke hulpbronnen, chemische bestanddelen en metalen.

Topmerken niet goed genoeg

Het label ‘Make in India’ is gewild. De Indiase regering heeft het bedacht om de lokale industrie te stimuleren. Maar nu weigert de nationale voedselwaakhond een aantal grote namen dat etiket op te plakken. Onder meer Tata Startbucks, Kellogg en McCain verkopen eten dat niet veilig is, meldt de Economic Times.

Dertig soorten pudding, saus, siroop, thee en koffie van Tata Starbucks werden afgekeurd. Kellogg Special K-rode bessen, Del Monte’s mayonaise en Ferrero Rochers chocolade smeersel bleken van onvoldoende kwaliteit.

De meeste bedrijven wilden niet reageren bij Economic Times. Alleen Starbucks antwoordde op vragen. Het bedrijf ontkent dat de voedselautoriteit de veiligheid van haar producten in twijfel trekt.

Starbucks doet alles om de regels te volgen van de markt waarin we opereren. In India zijn alle producten en ingrediënten die we serveren veilig.

Toch is het niet de eerste aanvaring die Tata Starbucks met de voedingsauthoriteit FSSAI heeft. In april werden een aantal siropen niet toegestaan. In een open brief zei de CEO van de FSSAI:

De meeste zakenmensen, vooral degenen die nu beledigd zijn, lijken te zweren bij het ‘Make in India’ initiatief van de premier, maar ze vergeten dat de woorden ‘nul defect en nul effect’ daar ook bij horen.

Snelle trein naar Chiang Mai

De Japanse technologie voor hogesnelheidstreinen wordt misschien ook in Thailand toegepast. Het ‘shinkansen’ systeem zou na Taiwan, ook naar Thailand worden geëxporteerd. Het hogesnelheidstraject heeft een waarde van 430 miljard baht (11,58 miljard euro). Nikkei Asian Review meldt echter dat er stevige twijfels zijn over het project: is het wel rendabel?

De bedoeling is om de hoofdstad Bangkok te verbinden met de noordelijke stad Chiang Mai. De nieuwe Thaise premier Prayuth Chan-ocha, was nogal onder de indruk van de snelle trein tussen Tokyo en Osaka.

Maar Chiang Mai is geen zakencentrum. De stad heeft 200.000 inwoners en trekt vooral toeristen. Of de lijn doorgaat zal afhangen van plannen om -bijvoorbeeld- vastgoed te bouwen langs de spoorlijn.