Uw airbag kan dodelijk zijn

de terugroepactie van zeker 34 miljoen auto’s. Vanwege defecte airbags worden miljoenen Amerikaanse auto’s teruggeroepen. Ook in Nederland moeten er auto’s terug naar de dealer.

Foto Rebecca Cook/REUTERS

Een op de zeven automobilisten in de VS rijdt rond met een potentieel levensgevaarlijke airbag. Daarom moeten 34 miljoen auto’s terug naar de garage. Nooit eerder zijn zoveel auto’s in de VS teruggeroepen.

Ook in Nederland moeten er auto’s terug naar de garage. Maar voor Nederlandse automobilisten is er minder duidelijkheid: niemand weet om hoeveel auto’s het gaat en om welke modellen – de fabrikanten zelf ook niet.

1 Waarom zijn de airbags onveilig?

De airbags van het Japanse merk Takata kunnen te hard opengaan. Zo hard, dat een metalen onderdeel in de airbag kapot geblazen wordt en in scherven naar de inzittenden schiet. Zes dodelijke ongevallen, allemaal in Honda’s, worden gelinkt aan het defect. Wereldwijd liepen meer dan honderd mensen verwondingen op.

Zo raakte een man uit Florida vorig jaar blind aan een oog toen een metalen scherf uit de Takata-airbag van zijn Honda Civic schoot. Een jaar eerder overkwam een vrouw uit de staat Georgia hetzelfde in een Chevrolet.

Hoe het defect kon ontstaan, is niet bekend. Airbagfabrikant Takata veronderstelt dat hoge luchtvochtigheid een oorzaak kan zijn. Reparaties in staten met vochtige klimaten krijgen in de VS daarom meer prioriteit.

2 Om welke auto’s gaat het?

Elf automerken maken gebruik van airbags van Takata. Het merk met de meeste Takata-airbags is Honda. Andere fabrikanten die modellen hebben met de mogelijk defecte airbag zijn: Toyota, BMW, General Motors, Nissan, Chrysler, Mazda, Mitsubishi en Subaru. Om welke modellen het precies gaat, zei Takata nog niet bekend te kunnen maken.

Over de getroffen modellen van Toyota, Honda en Nissan is al wel informatie. Vorige week kondigden de drie Japanse merken al terugroepacties in Europa aan.

Bij Toyota gaat het onder meer om oude modellen van de Picnic, Avensis Verso, Corolla en Yaris. Bij Nissan onder meer om de Almera en oude generaties Pathfinder en Terrano II. En bij Honda zijn onder meer de modellen Civic en AccordWagen mogelijk uitgerust met een gevaarlijke airbag.

BMW kondigde eind vorig jaar al aan bij 39.000 auto’s aan de passagiersairbag te vervangen. Daar ging het om 3 Series van het type E46 die tussen de 9 en 16 jaar oud zijn.

3 Geldt het risico ook voor Nederlandse automobilisten?

Voor een aantal bestuurders van Toyota’s, Honda’s en Nissans geldt het zeker – ongeveer 50.000 auto’s worden de komende weken teruggeroepen. Maar of de bestuurders van de andere merken die getroffen zijn in de VS zich ook zorgen moeten maken, is onduidelijk. De Nederlandse kantoren van Ford, Mitsubishi, Mazda en Subaru hebben hun hoofdkantoren gisteren gevraagd wat de gevolgen zijn voor hun klanten, maar hebben geen duidelijkheid gekregen.

„We weten niet of wij er ook mee te maken hebben”, zegt een woordvoerder van Ford, één van de meest verkochte automerken in Nederland. „Om welke modellen het gaat is ook nog onduidelijk.”

De Nederlandse vestiging van Mitsubishi kreeg van het Japanse hoofdkantoor de garantie dat er later deze week meer informatie komt.

Ook bij Mazda en Subaru is nog niet duidelijk of Nederlandse auto’s uitgerust zijn met de mogelijk gevaarlijke airbags van Takata.

4 Wat gebeurt er met de auto’s die teruggeroepen worden?

Onderdelen in de airbags van die auto’s worden uit voorzorg vervangen. Zo wil Toyota in Nederland bij 37.041 auto’s de ontsteker van de passagiersairbag vervangen. Bij 4.719 auto’s moet ook de airbag van de bestuurder gecontroleerd worden.

Nissan plant dezelfde maatregelen te nemen bij ongeveer 7.000 voertuigen, Honda bij ruim 2.000. Bestuurders krijgen in de komende weken bericht via de post.

5 Waarom zijn de auto’s niet eerder teruggeroepen?

De problemen met de airbags van Takata bestaan al meer dan tien jaar (wereldwijd zijn er al 36 miljoen auto’s teruggeroepen), maar pas deze week bevestigde Takata het defect.

Dat komt vooral door onderzoek van de Amerikaanse overheid. Na ongelukken met de airbags en de terugroeping van duizenden Honda’s, begon de overheid in 2009 al onderzoek naar de airbags, maar ze vond destijds onvoldoende bewijs tegen Takata. Het agentschap dat het onderzoek uitvoerde, deed dit jaar onder een nieuwe leiding opnieuw onderzoek, nu met voldoende bewijs.