Cultuur

Rij je een Toyota, Honda of Nissan? Dan kan je airbag dodelijk zijn

Foto iStock

Een op de zeven automobilisten in de VS rijdt rond met een potentieel levensgevaarlijke airbag. Daarom moeten 34 miljoen auto’s terug naar de garage. Nooit eerder zijn er zoveel auto’s in de VS teruggeroepen. Ook in Nederland moeten er auto’s terug naar de garage. Maar voor Nederlandse automobilisten is er minder duidelijkheid: niemand weet om hoeveel auto’s het gaat en om welke modellen – de fabrikanten zelf ook niet.

Waarom zijn de airbags onveilig?

De airbags van het Japanse merk Takata kunnen te hard opengaan. Zo hard, dat een metalen onderdeel in de airbag kapot geblazen wordt en in scherven richting inzittenden schiet. Zes dodelijke ongevallen, allemaal in Honda’s, worden gelinkt aan het defect. Wereldwijd liepen meer dan honderd mensen verwondingen op. Zo raakte een 26-jarige man uit Florida vorig jaar blind aan een oog toen een metalen scherf uit de Takata-airbag van zijn Honda Civic schoot.

Hoe het defect kon ontstaan, is niet bekend. Airbagfabrikant Takata veronderstelt dat hoge luchtvochtigheid een oorzaak kan zijn.

Om welke auto’s gaat het?

Het merk met de meeste airbags van Takata is Honda. Andere fabrikanten die modellen hebben met de mogelijk defecte airbag zijn: Toyota, BMW, General Motors, Nissan, Chrysler, Mazda, Mitsubishi en Subaru.

Over de getroffen modellen van Toyota, Honda en Nissan is al wel informatie. Vorige week kondigden de drie Japanse merken terugroepacties in Europa aan. Bij Toyota gaat het onder meer om oude modellen van de Picnic, Avensis Verso, Corolla en Yaris. Bij Nissan onder meer om de Almera en Almera Tino, Pick Up, oude generaties Pathfinder en Patrol en Terrano II. Bij Honda zijn onder meer de modellen Civic en AccordWagen mogelijk uitgerust met een gevaarlijke airbag.

BMW kondigde eind vorig jaar al aan bij 39.000 auto’s de passagiersairbag te vervangen. Daar ging het om 3 Serie’s van het type E46 die tussen de 9 en 16 jaar oud zijn.

Geldt het risico ook voor Nederlandse automobilisten?

Voor een aantal bestuurders van Toyota’s, Honda’s en Nissans geldt het zeker – ongeveer 50.000 auto’s worden de komende weken teruggeroepen. Maar of de bestuurders van de andere merken die getroffen zijn in de VS zich ook zorgen moeten maken, is onduidelijk. De Nederlandse kantoren van Ford, Mitsubishi, Mazda en Subaru hebben hun hoofdkantoren gisteren gevraagd wat de gevolgen zijn voor hun klanten, maar hebben geen duidelijkheid gekregen.

“We weten niet of wij er ook mee te maken hebben”, zegt een woordvoerder van Ford, één van de meest verkochte automerken in Nederland. “Om welke modellen het gaat is ook nog onduidelijk.”

Wat gebeurt er met de auto’s die teruggeroepen worden?

Onderdelen in de airbags van die auto’s worden uit voorzorg vervangen. Zo wil Toyota in Nederland bij 37.041 auto’s de ontsteker van de passagiersairbag vervangen. Bij 4.719 auto’s moet ook de airbag van de bestuurder gecontroleerd worden.

Nissan plant dezelfde maatregelen te nemen bij ongeveer 7.000 voertuigen, Honda bij ruim 2.000. Bestuurders krijgen in de komende weken bericht via de post.

Lees ook: Er is niets lulligs aan de Mazda 2