Staat blokkeert op Schiphol concurrenten van Air France-KLM uit Golfstaten

De Airbus A380 van Emirates landde in 2012 op Schiphol. Dat was de eerste vlucht met een A380, het grootste en zwaarste passagiersvliegtuig ter wereld, naar het Nederlandse vliegveld.
De Airbus A380 van Emirates landde in 2012 op Schiphol. Dat was de eerste vlucht met een A380, het grootste en zwaarste passagiersvliegtuig ter wereld, naar het Nederlandse vliegveld. Foto: ANP / Lex van Lieshout

Luchtvaartmaatschappijen uit de Golfstaten krijgen voorlopig niet meer ruimte op luchthaven Schiphol. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur, PvdA) gunt de maatschappijen geen nieuwe landingsrechten omdat er sprake zou zijn van oneerlijke concurrentie.

Dat meldde Nieuwsuur gisteravond. De Europese Unie onderhandelt momenteel met de Verenigde Arabische Emiraten en Qatar. De maatschappijen Emirates, Etihad en Qatar Airways zouden door deze oliestaten worden ondersteund, waardoor ze hun prijzen kunstmatig laag kunnen houden, zo klaagden onder meer Air France-KLM en Lufthansa in Brussel.

Een verdrag zou een einde moet maken aan deze oneerlijke concurrentie. Mansveld verklaarde bij Nieuwsuur:

“Dit betekent dat Nederland, zolang over dit verdrag nog onderhandeld wordt, voorlopig géén nieuwe landingsrechten aan maatschappijen uit de Golfstaten verleent.”

Geen nieuw besluit

Een woordvoerder van Mansveld ontkent tegenover NRC dat er sprake is van een nieuw besluit. Het weigeren van de landingsrechten is een logisch gevolg van een beslissing van de Europese transportministers op met de Golfstaten te gaan onderhandelen. In ruil voor meer toegang tot de Europese markt moeten de Golfstaten afzien van steun aan hun maatschappijen. Nederland ondersteunt dat.

De woordvoerder: “Het is logisch dat er geen landingsrechten worden verleend zolang er wordt onderhandeld.” Het weigeren van de landingsrechten gold dus al vanaf de beslissing half maart? “Inderdaad. Dat is toen kennelijk niet helder gecommuniceerd.”

Na afloop van die Transportraad in Brussel waarschuwde Eurocommissaris Violeta Bulc overigens dat het moeizame onderhandelingen zullen worden. Pogingen van haar voorganger zijn mislukt. Het tempo ligt ook niet heel hoog: deze zomer moet een hoofdonderhandelaar worden aangewezen, diens mandaat om namens de EU te onderhandelen moet nog worden vastgesteld.

Dreiging

De snelle opmars van Emirates, Etihad en Qatar Airways bedreigt de dominante positie van de gevestigde luchtvaartmaatschappijen op lange-afstandsroutes. Ook voor Schiphol is de dreiging groot, omdat steeds meer mensen bij hun lange vlucht kiezen voor een overstap in de Golfstaten. De Nederlandse luchthaven is voor twee vijfde van de passagiers afhankelijk van deze overstappers.