Trijntje reageert op haar verlies. En: songfestival wordt serieuzer

“Ik heb mijn ballen op het hakblok gelegd,” zegt Trijntje Oosterhuis na haar verlies in Wenen. “Ik heb alles gegeven.”

Trijntje Oosterhuis staat de pers te woord na haar verlies na de eerste halve finale van het Eurovisiesongfestival
Trijntje Oosterhuis staat de pers te woord na haar verlies na de eerste halve finale van het Eurovisiesongfestival Foto ANP / Sander Koning

“Ik heb mijn ballen op het hakblok gelegd,” zegt Trijntje Oosterhuis na haar verlies in Wenen. “Ik heb alles gegeven, ik ben blij en dankbaar dat ik heb meegedaan. Ik vind het wel jammer, ik had wel graag langer in deze hysterische flow willen blijven.”

Kort nadat Oosterhuis gisteravond had gehoord dat ze niet doorgaat naar de finale van het Eurovisie Songfestival, reageerde ze opvallend opgetogen voor de veertigkoppige Nederlandse pers. Na twee keer in de finale van de Europese zangwedstrijd te hebben gestaan, kwam Nederland gisteravond niet verder dan de eerste halve finale. Oosterhuis zong het smekende liefdeslied Walk Along, geschreven door Anouk, de succesrijke deelnemer van twee jaar geleden.

Rustig lied

Voor de derde keer trachtte Nederland te scoren door een gevestigde zangeres met een redelijk rustig lied te sturen. Na jaren van slechte resultaten en tanende belangstelling in Nederland, brak Anouk twee jaar geleden de trend. Nederland kwam twee achter elkaar in de finale, Ilse DeLange en Waylon werden vorig jaar zelfs tweede.

Meer Nederlanders aanwezig

Oosterhuis mag dan alweer thuis zijn, Nederland blijft nog wel aanwezig op het festival. Festivalleider Sietse Bakker is bijvoorbeeld Nederlands. Het decor is gebouwd door het Nederlandse bedrijf Unbranded (v/h Hollandse Handen). De videovloer (een soort 40 meter lang tv-scherm) komt van LedGo uit Amersfoort. En het liedje van Hongarije is geschreven door de Nederlandse zangeres Sára Hélène Bori.

Volgens tv-commentator Cornald Maas en Daniël Dekker van AVRO-TROS, zit de Nederlandse invloed vooral in de navolging van de act van Ilse DeLange en Waylon van vorig jaar. Maas: “De inzending van Estland – een liefdesduet van Elina Born en Stig Rästa – lijkt er erg op. Je hebt dit jaar maar liefs acht duetten. En verschillende acts werken nu ook met soortgelijke zwart-wit projecties.”

Vooral de regie van Hans Pannecoucke maakte school, met kunstzinnige videoprojecties en veel shots van één cameraman op het podium, die om de artiest heen cirkelt. Maas: “Pannecoucke filmt het optreden alsof het een videoclip is, met een verhaal.”

Het wordt serieuzer

Het zal de argeloze kijker niet direct opvallen – Walk Along werd gisteren onder meer gepasseerd door schmalzige powerballads en bot stampwerk – maar Maas en Dekker zien een ontwikkeling naar een serieuzer festival. Minder “kitsch, camp en vuurwerk”, het gaat meer over de muziek dan over de heisa eromheen, en sluit meer aan bij de Europese popwereld. Dat terwijl het songfestival daar de laatste decennia verder van verwijderd was geraakt. Maas:

“Je ziet veel eigenzinnige, goede popliedjes die niet per se voor het festival bedacht zijn.” Dekker: „De liedjes kun je ook als hits op de Europese radiostations horen. En dat is goed. Je hebt er niets aan als je alleen maar iconen kweekt voor een beperkte groep liefhebbers.”

Gevestigde namen

Ondanks het verlies van Oosterhuis, verwacht Dekker dat AVRO-TROS doorgaat op het gekozen pad: zelf serieuze zangers benaderen, zonder tussenkomst van een nationaal songfestival. Dekker:

“Het lijstje gevestigde Nederlandse namen is kort, dus we kunnen voor volgend jaar ook naar jongere talenten kijken.”

Oosterhuis deed gisteravond alvast een aanbeveling: “Ik heb al een carrière, dus ik had niet zoveel te verliezen. Ik raad het alle artiesten in Nederland aan om ook te gaan. Niet met de verwachting om te winnen. Zing en geniet.” Jazzy popzangeres Caro Emerald heeft zichzelf al gemeld.


De tweede halve finale van het Eurovisie Songfestival wordt donderdag uitgezonden op NPO1, van 21.00-23.05 uur.