Op het Songfestival: generale repetities, 2.000 journalisten en een rouwsluier

Trijntje Oosterhuis tijdens de repetities op het Eurovisie Songfestival 2015 in Wenen.
Trijntje Oosterhuis tijdens de repetities op het Eurovisie Songfestival 2015 in Wenen. Foto ANP / Sander Koning

NRC-redacteur Wilfred Takken is in Wenen voor de 60e editie van het Eurovisie Songfestival. Elke dag bellen we met hem om te horen wat de hoogtepunten zijn van de afgelopen 24 uur. Vandaag: een gesprek vanuit het perscentrum, vlak na de generale repetities, die elk (er zijn er drie) zo’n 16.000 man publiek trekken. “Je denkt telkens: kom op Trijntje, gooi jezelf erin!”

Ha Wilfred, hoe is het daar? Het klinkt flink rumoerig.

“Goed! Druk hier. Ik zit in het perscentrum in de Wiener Stadthalle, daar wordt het festival gehouden. Er kunnen zo’n 1.700 tot 2.000 persmensen in, vooral veel tv-ploegen, dat tikt aan. En veel internetjournalisten, fans met een blog. Uit Nederland zijn er veertig persmensen. En dan zijn er de delegaties, ook weer 1.500 mensen: de zangers met hun gevolg. Die van Trijntje bestaat uit achttien man.”

Wat heb je gedaan vandaag?

“Ik was bij de generale repetities. Trijntje had weer een andere jurk aan, telkens iets anders. Het zou kunnen dat die eerste, opengeknipte jurk een publiciteitsstuntje was. Buitenlandse pers die langsloopt, begint steeds over haar jurk. Nu droeg ze een broekpak, zwart, heel wijd. Ze zegt dat ze de uiteindelijke kleding door haar kinderen laat kiezen. Verder draagt ze een rouwsluier die belangrijk is voor het optreden: dat begint met een close-up van haar ogen, dan valt de sluier op de grond en begint het lied.”

Even over dat optreden, wat vond je daarvan?

“De hoop was gevestigd op regisseur Hans Pannecoucke, die er met zijn verbluffende regie iets van zou maken, zoals vorig jaar bij The Common Linnets. De les van vorig jaar was: less is more. Maar dat werkte hier helemaal niet. Je denkt telkens: kom op Trijntje, gooi jezelf erin. Vanuit de zaal let je vooral op visueel geweld, maar dat was er niet. De visualisaties moeten samengaan met het liedje.”

Hoe bedoel je dat?

“Bij andere acts had je wat te zien. In dat ‘ai-ai-ai-ai’ - ik heb best het gevoel dat daar iets in zit - kun je in het beeld wel een soort energie stoppen. Trijntje had wat vlammen op de achtergrond, dat was het. Onopvallend vergeleken met het bombardement van video en licht met gekke pakjes en choreografie van sommige andere optredens.”

Hoe viel het Nederlandse optreden bij de buitenlandse pers?

“Ja, zij vonden het wel aardig. Er was een soort perspoll hier, daar kwam Nederland op de achtste plek, dat zou betekenen dat we door zijn. Bij de wedkantoren was dat wel anders, daar staat ze allerlaatste. Erg leuk was Denemarken, het rockliedje The Way You Are met jonge mensen. Daarvan zei commentator Cornald Maas dat het zeker naar de finale zou gaan.”

Het nummer van het Deense Anti Social Media.

Andere overduidelijke finalisten?

“Wat duidelijk was: je moet een verhaal hebben. Als transvrouw met een baard heb je een verhaal. De Finse punkers met het syndroom van Down, een soort nieuwe Hard Rock Hallelujah (winnaars van 2006), hebben een verhaal. Armenië had zangers uit de diaspora geplukt en het lied met de veelzeggende titel Face the Shadow verwijst naar het ontkennen van de genocide. Don’t deny, zingen ze. Zo’n verhaal helpt, dat blijft beter hangen. Nederland had niet echt een verhaal, behalve dat de jurk is opengeknipt (verscheurd door liefdesverdriet) en dat de camera onrustig in- en uitzoomde. Rusland was trouwens ook erg goed, een steengoed nummer, A Million Voices. Dat hoorde je meteen. Grote witte jurk, sterrenregen, blond meisje. Bovendien is de zangeres Polina Gagarina zaterdag op de grote aids-manifestatie Life Ball geweest, dus geen boegeroep voor Rusland dit keer.”

Wat gebeurt er vanavond eigenlijk, een dag voor de halve finale?

“Dan is er de tweede generale repetitie. Die is heel belangrijk, want de vakjury stemt dan al. Zij geven 50 procent van de punten. Die repetitie wordt vast opgenomen, voor als het beeld tijdens de echte uitzending opeens op zwart gaat.”

Meer updates vanaf het Songfestival? Kijk tot en met zaterdag dagelijks op www.nrc.nl/muziek.