Rozen per meter

Modemerken zijn dol op de klassieke bloemdessins van het Britse warenhuis Liberty.

Boven, v.l.n.r.: babyjurkje (71,33 euro. Jcrew.com); kimono (132 euro. Liberty.co.uk); babybroekje (22,25 euro, Liberty.co.uk); mannenoverhemd (69,97 euro, Sissy-boy.nl).Onder: zonnebril (291,85 euro, Karen Walker, Liberty.co.uk); jongensoverhemd (69 euro, Ikks.com); sneakers (Superga,75,34 euro, Asos.com); damesbroek (Monique van Heist,194 euro, o.a. via Soul-sister.com).
Boven, v.l.n.r.: babyjurkje (71,33 euro. Jcrew.com); kimono (132 euro. Liberty.co.uk); babybroekje (22,25 euro, Liberty.co.uk); mannenoverhemd (69,97 euro, Sissy-boy.nl).Onder: zonnebril (291,85 euro, Karen Walker, Liberty.co.uk); jongensoverhemd (69 euro, Ikks.com); sneakers (Superga,75,34 euro, Asos.com); damesbroek (Monique van Heist,194 euro, o.a. via Soul-sister.com).

Aan bloemetjesstof kleeft iets tuttigs en behoudends. Vaak zijn bloemdessins dat ook. Maar de gebloemde stoffen van Liberty zijn chic en klassiek. Prachtig van kleur, artistiek, mooi geprint. Liberty-stoffen vormen een categorie op zich.

De stoffen van Liberty horen bij het beroemde, gelijknamige warenhuis in Londen, dat zijn naam dankt aan Arthur Lasenby Liberty (1843-1917). In 1875 huurde Liberty een halve winkel in Regent Street in Londen, de straat waar het warenhuis nog altijd is gevestigd. In zijn ‘East India House’ verkocht hij destijds zeer modieuze Aziatische stoffen, ornamenten en objects d’art uit Azië. Die waren zo’n succes dat het halve winkeltje al snel uitgroeide tot een warenhuis. Al in 1888 adverteerde Liberty & co, zoals het toen heette, met zijn ‘Liberty art fabrics’, de naam waaronder de in eigen huis ontworpen stoffen nog altijd worden verkocht.

Liberty heeft een eigen ontwerpteam voor de stoffen. Per seizoen worden er vijftien tot twintig dessins uitgebracht, de meeste gebloemd. Er zijn variaties op oude patronen, en geheel nieuwe. Veel van die laatste ademen ook nog steeds de sfeer van de arts and crafts en de art nouveau, kunststromingen uit de negentiende eeuw en van rond de vorige eeuwwisseling. Daarnaast is er een collectie met zo’n zeventig klassiekers. In totaal zitten er meer dan 40.000 prints in het archief.

Kleurvast

Er zijn Liberty-stoffen van wol, zijde en combinaties daarvan, van ribcord en tricot en van badpakkenlycra, maar het populairst is de zogenaamde Tana lawn, genoemd naar het Tanameer in Ethiopië en gemaakt van Egyptische katoen. Het is een dunne, maar stevige stof. Het kreukt nauwelijks en is ongelooflijk kleurvast.

Liberty is een favoriet van thuisnaaisters – de stoffen zijn ook in Nederlandse stoffenwinkels te koop – maar de laatste tijd is het merk ook erg populair bij modemerken.

Het Franse APC gebruikt al sinds de jaren negentig geregeld stoffen van Liberty, J.Crew had vorig jaar een complete Liberty-damescollectie. Levi's en Dr. Martens werkten met Liberty. Nike heeft sinds 2012 elk seizoen weer nieuwe kledingstukken en schoenen met de prints, Clarks heeft de beroemde Desert-boot meerdere keren versierd met bloemdessins van Liberty, Het hippe Zweedse Acne Studios kwam vorig jaar met een stoer leren jack en een leren shopper met Liberty-print. Zara kocht stoffen in voor de home-collectie.

Soms, zoals in de gevallen van Nike, APC , Acne Studios en Levi's, is er sprake van een echte samenwerking tussen Liberty en een modemerk. Dat laatste wordt dan uitgenodigd het archief in te gaan. Maar vaak worden de stoffen gewoon bij de groothandel betrokken, of wordt het recht gekocht een print op leer te gebruiken (Clarks). Ook dan wordt de naam Liberty bijna altijd trots genoemd, terwijl het in de mode ongebruikelijk is te vermelden wie de stoffen heeft ontworpen. Merken liften graag mee op de traditie en de reputatie van Liberty.

De Nederlandse Monique van Heist werkt al sinds haar allereerste collectie, uit 2005 met de stoffen van Liberty. Ze heeft er jurken en blouses, broeken en jasjes van gemaakt.

Van Heist maakt vrouwenmode die langer dan een seizoen meegaat. De stoffen van Liberty passen daar goed bij, vindt ze. „Ze zijn tijdloos. En ze worden met zoveel liefde ontworpen en gemaakt. Dat gaat veel verder dan bij de meeste andere stoffenfabrikanten. En er is zoveel keuze. Soms heb ik bij het ontwerpen al het soort bloemdessin in mijn hoofd dat ik wil gebruiken, en die vind ik er altijd, meestal overigens tussen de oudere prints. Het gebeurt me nooit dat ik bij de Liberty-stand op de stoffenbeurs sta en denk: ik sla dit jaar maar eens over.”