Het muzikantenvak vond hij een vergissing

foto anp

Als ze op vakantie naar Frankrijk reden, met Radio Tour de France op de autoradio, zei hij menigmaal tegen zijn vrouw: „We kunnen weer tanken op kosten van de NOS”. Rein van den Broek componeerde in 1981 de herkenningstune en de vaste finishmuziek voor de dagelijkse uitzendingen rondom de Tour de France – en die feestelijke fanfares vormen tot op de dag van vandaag de vertrouwde zomerse omlijsting. Zodat de omroep nog jaarlijks enkele duizenden euro’s aan royalties voor zijn Tour-muziek aan Van den Broek uitbetaalde. Terwijl hij bij het grote publiek eigenlijk veel bekender was als trompettist van de popgroep Ekseption. Zondag is hij overleden, 69 jaar oud

Op zijn tiende maakte Rein van den Broek zijn radiodebuut. Hij mocht met zijn vader Rinus, trompettist bij het radiodansorkest The Skymasters, mee naar een opname en samen speelden ze een duetje – de kleine Rein, staande op een kistje, op de piston . Daarna ging het snel. Hij werd trompettist bij het VARA Dansorkest en bij de Haarlemse soulgroep The Jokers, met de klassiek geschoolde Rick van der Linden als toetsenist. Daaruit ontstond in 1967 de groep Ekseption, die klassieke thema’s (als de Sabeldans van Katsjatoerian en de Vijfde van Beethoven) onderdompelde in rock- arrangementen. In hoog tempo maakten ze de ene hit na de andere. „Rein was vooral solistisch heel sterk op flugelhorn, sopraansax en trompet”, zegt toenmalig Ekseption-manager Nico Spring in ‘t Veld.

In het in 1973 verschenen boek Ekseption werd Van den Broek omschreven als „een stevig gebouwde, goedmoedige jongen. Robuust maar zachtaardig”. Zelf bezag hij het succes destijds met gemengde gevoelens: „Het hele vak is een vergissing. Er rust een onvoorstelbare druk op je. Het is doodvermoeiend en helemaal niet romantisch”.

Ekseption viel na vijf jaar ruziënd uit elkaar, maar beleefde eind jaren zeventig nog een tweede carrière die echter niet lang meer duurde. Van den Broek speelde daarna in diverse andere formaties en was tevens eigenaar van het Hilversumse succescafé De Jonghe Graef van Buuren. „Een fantastische zaak”, aldus Spring in ‘t Veld, „waar alle muzikanten die in de buurt repeteerden na afloop naar toe kwamen”.

De latere Tour-tune was aanvankelijk bedoeld voor een wervingsfilmpje voor het leger. Van den Broeks buurman, de toenmalige muzieksamensteller van Radio Tour de France, hoorde de opname over de heg en vroeg of hij het voor de radio mocht gebruiken. Dat filmpje is nooit gemaakt, maar de muziek kreeg een eigen leven.