Nederlandse winkeliers hebben in het eerste kwartaal 2 procent meer verkocht dan een jaar eerder. Het gaat om groei in volume, niet in omzet. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
De winkels draaiden voor het vierde achtereenvolgende kwartaal beter dan in het voorgaande jaar. Daarbij was de groei in de eerste drie maanden van dit jaar even sterk als in het laatste kwartaal van 2014. Detailhandel Nederland zegt:
“De vrije val van de totale markt is gestopt en de weg omhoog is definitief ingeslagen.”
Sterke prijsdaling
Verkopers van voedingsmiddelen zagen de verkopen in het eerste kwartaal met 1,2 procent stijgen. In de non-foodsector werd 2,1 procent meer verkocht.
Een sterke prijsdaling - de sterkste in tien jaar - zet wel de omzet van veel winkeliers onder druk. De omzet groeide gemiddeld met slechts 0,2 procent. Vooral kleding en consumentenelektronica werden een stuk goedkoper.

Ontwikkeling in de detailhandel. Grafiek: CBS
Online omzet groeit
De omzet die winkeliers online binnenhalen groeide vorig kwartaal veel harder dan de totale opbrengsten van de winkelbranche. De omzet van internetwinkels nam met 18 procent toe, waarbij vooral bedrijven die de internetverkoop combineren met echte winkels een sterke groei lieten zien. Die zogeheten ‘multi-channelers’ zagen de omzet met bijna een kwart toenemen, waar pure internetverkopers een groei van ruim 14 procent boekten.
Volgens Detailhandel Nederland is de groei van onlineverkopen nog te recent en te klein om het verlies van voorgaande jaren te compenseren.