PostNL stoot Britse postbezorging af

PostNL zet het mes in verlieslijdende activiteiten van buitenlandse dochters.

PostNL-dochter Whistl bezorgt in het Verenigd Koninkrijk nog wel pakketjes.
PostNL-dochter Whistl bezorgt in het Verenigd Koninkrijk nog wel pakketjes. foto Robin van Lonkhuijsen/ ANP

Het Britse Whistl, dochter van PostNL, stopt voorlopig met de bezorging van brieven in enkele grote steden in het Verenigd Koninkrijk.

„Om de verliezen te stoppen hebben we het moeilijke besluit moeten nemen om de bezorgdienst [...] op te schorten”, liet Whistl vanochtend aan Het Financiële Dagblad weten.

Het bedrijf zegt dat het zich eerst „uitgebreid” wil „beraden op de levensvatbaarheid” en de mogelijkheden voor bezorging in het Verenigd Koninkrijk. De diensten van Whistl concentreerden zich op Londen, Liverpool en Manchester. Er werken 2.000 mensen.

De bezorging van brieven aan particulieren gaat naar concurrent en marktleider Royal Mail. De beoogde liberalisering van de Britse postmarkt loopt door het afhaken van Whistl flinke averij op. De PostNL-dochter blijft nog wel bedrijfspost, pakketjes en reclamefolders verspreiden.

Directe aanleiding voor het besluit is dat de geplande samenwerking tussen PostNL en het private-equityfonds LDC twee weken geleden is afgeketst.

De bedoeling was dat LDC, in ruil voor een aanzienlijk belang, geld in Whistl zou steken om haar positie op de Britse markt te versterken. Maar LDC zei daarvan af te zien wegens de „alsmaar wijzigende postmarkt en de complexiteit van de regels”.

PostNL kondigde vorige week, bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers, aan dat het de komende maanden ging bekijken of alle buitenlandse activiteiten nog wel bij het bedrijf passen.

Nationale regelgeving in Duitsland, Italië en het Verenigd Koninkrijk, de drie landen waar het postbedrijf buiten Nederland actief is, verandert snel en maakt het werken daar erg lastig, zei bestuursvoorzitter Herna Verhagen bij die gelegenheid. PostNL (56.000 werknemers) haalde de afgelopen drie maanden ruim 1 miljard euro, een stijging van 2 procent ten opzichte van begin vorig jaar. De nettowinst daalde echter van 54 naar 34 miljoen euro. In de drie Europese landen steeg de omzet naar 461 miljoen. Bij het doorlichten van de activiteiten gaat het volgens PostNL niet per se om het afstoten van onderdelen. In Italië zou een investering op stapel staan.