Ondernemer? Nu heb je de bank echt niet meer nodig

beeld iStock

Crowdfunding, dat was het domein van tv-nerds die hun serie graag terug willen, sympathieke straatfestivalletjes en oude hiphopsterren die een comeback willen wagen op kosten van hun fans, toch?

Nou ja, dat is het óók. Maar crowdfunding – het in kleine stukjes binnenhalen van een bak geld bij losse vrienden, fans en familie – wordt steeds meer het domein van het bedrijfsleven. Vandaag zijn er bij de conferentie Crowdfunding Day in Amsterdam niet alleen sprekers van techbedrijven (Kickstarter, Pebble) om advies uit te delen, maar ook topmannen van de Rabobank, AFM en de Nederlandse Vereniging van Banken.

Zes trends in crowdfundland:

1. In Nederland gaat er relatief veel geld in om…

Al blijven het bescheiden bedragen, afgezet tegen een BNP van bijna 800 miljard euro:

2. Bedrijfsfinanciering neemt in Nederland het grootste deel in beslag

3. Bij bedrijven is de succesratio wél hoog

Wie de statistiekenpagina van het beroemde Kickstarter bekijkt (vooral gericht op gadgets, cultuur en design) ziet: bijna tweederde van de projecten haalt het niet. Bij Nederlandse bedrijven ligt dat anders, blijkt uit onderzoek van de Kamer van Koophandel en onderzoeksbureau Douw&Koren: van de pakweg dertig crowdfundplatforms voor bedrijfsfinanciering is de success rate 79 procent. Dat wil zeggen dat minimaal het beoogde bedrag is opgehaald.

Ondernemers blijken uit een enquete dan ook een realistisch beeld te hebben van het bedrag dat ze bij de crowd kunnen ophalen: ze mikken op 87.000 euro. Het gemiddeld opgehaalde bedrag ligt rond de 90.000, dat dan wordt opgehaald bij gemiddeld honderd verschillende partijen.

4. Niet alleen hippe startups hebben er iets aan

Simon Douw van Douw&Koren:

“Je ziet steeds meer dat al langer bestaande bedrijven ook kiezen voor crowdfunding, om werkkapitaal te vergaren. Een relatief oud bedrijf als DG Press Group bijvoorbeeld, een drukkerij, heeft bij de crowd een half miljoen opgehaald om een nieuwe drukpers te kopen.”

Niet bepaald hip en happening, wel winstgevend – dat hopen de investeerders althans.

5. Crowdfunding kan een ‘breekijzer’ zijn voor banken

Crowdfunding als manier om de almachtige banken te omzeilen, die vrijwel geen bedrijfskrediet meer willen verstrekken: een romantisch idee, maar het klopt niet helemaal. Douw:

“Een nieuwe ontwikkeling is ‘combinatiefinanciering’: als je als bedrijf een bepaald bedrag weet op te halen bij de crowd, dan is de bank ook geïnteresseerd en kun je een lening krijgen.”

Zo is crowdfunding ook een manier om de bank te overtuigen van je succeskansen. Oprichter Chris Jan van Kooten van voedselimporteur Zesty sprak met banken af dat hij extra financiering zou krijgen, als hij bij de crowd 150.000 euro op zou halen. In iets meer dan een uur had hij dat bedrag binnen.

6. Grote bedrijven vinden het vooral fijn als pr-tool

Waarom doet een succesvolle multinational als Ben&Jerry’s nog mee aan crowdfunding?

Met hun programma ‘Join Our Core’ helpen ze startende ondernemers bij het binnenhalen van startkapitaal. Douw:

“Voor zulke bedrijven is er vooral pr-winst te behalen, ze kunnen zich laten zien van een verantwoorde kant. Je merkt ook dat veel grote bedrijven tegenwoordig crowdfundprojecten steunen als een manier om aan hun ‘corporate social responsibility’-beloftes te voldoen.”

    • Jacco Hupkens