Opinie

    • Peter Vandermeersch

Investeren in ochtendkrant en online

Cover van de krant weekend van 9 mei, 2015. Afbeelding NRC

Als krant is het altijd een leerrijke ervaring om zelf even het onderwerp te zijn van nieuws. Vanochtend kopten de collega’s van De Volkskrant op pagina 6 ‘nrc.next verdwijnt in zijn huidige vorm’. De onderkop luidde: ‘Uitgever en hoofdredactie willen af van eigen redactie ochtendkrant’.

Het bericht werd overgenomen door nu.nl dat aanvankelijk zelfs schreef dat nrc.next ‘verdwijnt als titel’. Even later lanceerde de Volkskrant onder haar lezers een peiling met de vraag. ‘nrc.next verdwijnt in zijn huidige vorm. Een gemis?’.

De krant had overigens haar werk gedaan en mij de dag ervoor gemaild met de vraag of ik een reactie had op het nieuws dat ze hadden opgevangen. Of ‘de kenmerkende dwarse houding van next plaats zal maken voor een newsier ochtendkrant,’ vroeg de journalist mij. En of ‘de online activiteiten van next zullen opgaan in één centrale NRC-site?’

Eerlijk? Ik had graag gehad dat onze investeringsplannen in next en in de site nog niet op die manier zouden zijn gepubliceerd. Want het was toch even schrikken vanochtend. Met woorden als ‘verdwijnt’, ‘willen af van’ en ‘opgaan’ werd een verhaal de wereld in geslingerd dat we niet herkenden. Want hier op de redactie zijn we enthousiast aan het broeden op nieuwe plannen. Ik had die graag nog een tijdje in de luwte kunnen voorbereiden.

Maar goed: ik heb dus gemaild aan de collega dat we inderdaad de ambitie hebben om onze digitale activiteiten verder uit te bouwen én onze kranten te versterken.

We willen onze lezers namelijk de hele dag door, op de momenten die zij kiezen en op de drager die zij kiezen (mobiel, krant, desktop…) de best mogelijke informatie met meerwaarde geven.

Daartoe zijn we een nieuwe NRC-site aan het bouwen. (Het is overigens een misverstand dat online activiteiten van next nu zouden ‘opgaan’ in een centrale NRC-site. We hebben al vier jaar geleden besloten om één sterke site te hebben voor NRC. We voegden daar vorig jaar NRCQ voor zakelijk nieuws aan toe). Die nieuwe site, waarop al onze journalistiek, in veel gevallen ‘digital first’, ter beschikking zal staan voor al onze abonnees moet in het najaar operationeel zijn.

Maar we geloven ook heel sterk in de titels, in nrc.next in de ochtend en NRC Handelsblad in de middag dus. Met next kreeg NRC negen jaar geleden een sterke positie in de ochtend. Die willen we inderdaad krachtig verder uitbouwen. Daarom gaan we het onderscheidende karakter van nrc.next bewaren en versterken én houden we niet op dat te combineren met de beste nieuws- en analysestukken.

Gedragen door de pakweg 200 journalisten van NRC, van wie een aantal (zoals nu ook het geval is) specifiek aan next zullen verbonden zijn. Wat het precies wordt, kan en wil ik nog niet vertellen. Dat begreep de collega van De Volkskrant ook wel. Maar dat het een bijzonder najaar wordt voor de lezers van nrc.next, NRC Handelsblad en nrc.nl, is duidelijk.

Peter Vandermeersch
Blogger

Peter Vandermeersch

Peter Vandermeersch is hoofdredacteur van NRC en schrijft op deze blog over nieuwe ontwikkelingen bij NRC en de dagelijkse praktijk op de redactie. U kunt hem ook volgen op Twitter.

    • Peter Vandermeersch