Gaan Belgen Albert Heijn culinair maken?

een supermarktenfusie

Het Nederlandse Ahold zou weleens kunnen fuseren met het Belgische Delhaize. Dat is helemaal geen gek idee.

Het zijn nog maar geruchten, en toch is het verhaal al een eigen leven gaan leiden. De Belgische zakenkrant De Tijd meldde afgelopen weekend op basis van anonieme bronnen dat supermarktconcerns Ahold en Delhaize in gesprek zijn over een fusie. Andere media namen het bericht over en het effect was gisteren bij de opening van de beurs meteen zichtbaar. De koers van Ahold steeg met 8 procent, die van Delhaize zelfs met 17 procent.

1 Eerst even: over welke bedrijven praten we?

Zowel het Nederlandse Ahold als het Belgische Delhaize stammen uit de negentiende eeuw en zijn begonnen als familiebedrijf. Ahold, eigenaar van de Albert Heijn-supermarkten, drankenketen Gall & Gall en drogisterijketen Etos, heeft inmiddels 3.206 winkels, verspreid over vijf landen. Het bezit ook webshop Bol.com. Delhaize heeft wereldwijd 3.402 winkels en was jarenlang marktleider in België.

Tegenwoordig moet het bedrijf het in het thuisland met een tweede plek doen, na te zijn voorbijgestreefd door concurrent Colruyt. Voor zowel Ahold als Delhaize is Amerika van belang: beide bedrijven halen er meer dan de helft van hun omzet vandaan.

2 Wat zijn de voordelen van een fusie?

Het belangrijkste voordeel is de mogelijkheid grootschaliger in te kopen. Daarnaast zouden de supermarkten kunnen profiteren van elkaars sterke kanten.

Volgens Laurens Sloot, hoogleraar Retail Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen, zouden „de voorkant van Delhaize en de achterkant van Albert Heijn de ideale combinatie zijn.” Albert Heijn beschikt over een sterke organisatie en is online beter ontwikkeld dan Delhaize. Ook is het bedrijf succesvol gebleken in het bedenken en uitrollen van winkel-formats, denk bijvoorbeeld aan AH XL en AH to go. Delhaize staat in België bekend als kwalitatief sterke, culinaire supermarkt. Volgens analisten onderscheidt Albert Heijn zich op dat gebied minder van zijn Nederlandse concurrenten.

3 Wat betekent een fusie voor de omzet van de bedrijven?

Analisten zijn verdeeld. Het merendeel verwacht dat het voordeel tussen de 375 en 500 miljoen euro op jaarbasis zal zijn. Ze baseren zich hierbij op eerdere vergelijkbare fusies van andere bedrijven.

„Maar we moeten de voordelen niet overschatten”, zegt analist Gerard Rijk van SNS. „De twee bedrijven creëren geen nieuwe markt, maar gaan samen opereren op een markt die al bestaat. Het effect zal redelijk beperkt zijn.” Daar is niet iedereen het mee eens. Rabobank-analist Patrick Roquas schat het voordeel van een overname op een miljard euro per jaar. „En het zou zelfs nog hoger kunnen uitvallen. De gestegen koers bewijst het al: de markt staat positief tegenover deze fusie.”

4 Dus, hoe groot is de kans dat de fusie doorgaat?

Groot, zegt hoogleraar Sloot. „Al lange tijd spreken branche-insiders van deze fusie. De crisis is voorbij, dus nu zou een geschikt moment zijn.” Bovendien zou het voor Delhaize een tactisch slimme zet zijn, zegt hij: Albert Heijn doet het steeds beter in België en door samen te werken voorkomt Delhaize dat het door de Nederlandse supermarkt wordt ingehaald.

De twee hoofdrolspelers zelf houden zich voorlopig stil. De woordvoerder van Ahold zegt dat het bedrijf niet reageert op „geruchten in de markt”. Ook de woordvoerder van Delhaize wil niks kwijt.