Bacteriën onder je schoenen verklappen waar je liep

Bacteriën onder je schoenzool dragen de ‘handtekening’ van vloeroppervlakken, blijkt uit een nieuwe studie. Ze verraden op die manier waar jij hebt gelopen en dat kan helpen bij het oplossen van misdrijven.

Voetzoolafdrukken gelden bij misdrijven vaker als bewijs, maar binnenkort kunnen daar misschien de schoenzolen zelf aan toegevoegd worden. Op de schoenzolen van mensen is een bacteriegemeenschap terug te vinden die de ‘handtekening’ draagt van de vloeroppervlakken waarover zij kort daarvoor rondliepen. Dat schrijven Amerikaanse microbiologen vandaag in een artikel in het blad Microbiome.

De onderzoekers lieten twee vrijwilligers om het uur met een vochtig wattenstaafje bacteriemonsters nemen van hun schoenzool, hun mobiele telefoon en de vloer waar zij op dat moment waren. De monsters werden direct ingevroren, waarna later de bacteriesamenstelling op basis van DNA werd geanalyseerd. Het bleek dat verschillende vloeroppervlakken heel uitlopende bacteriesamenstellingen kenden en dat de schoenzolen van mensen die daarover liepen dat bacterieprofiel razendsnel oppikten. Het was bijna alsof de proefpersonen over stempelkussens met verschillende kleuren inkt hadden gelopen.

Nieuwe opsporingsmethode

Beide vrijwilligers droegen schoenen met rubberzolen, de één platte schoenen, de ander sportschoenen met een grillig profiel. Bij allebei verraadden de bacteriën of zij in het uur daarvoor bijvoorbeeld over een houten vloer hadden gelopen of buiten in het gras.

Dit was nog maar een proefstudie. Als de methode in een grotere studie gevalideerd kan worden, maakt dit kans als nieuwe forensische opsporingsmethode.

De mobiele telefoon valt af als verklikker van iemands gangen, schrijven de onderzoekers. De bacterieflora op de telefoons van de vrijwilligers bleken voornamelijk huidbacteriën te bevatten, en overige bacteriesoorten varieerden te snel. In tegenstelling tot schoenzolen en vloeren is de bacteriegemeenschap niet stabiel genoeg voor sporenonderzoek.