Ahold en Delhaize: logische fusie, met een culinair toefje

Het Nederlandse Ahold voert gesprekken met het Belgische Delhaize over een mogelijke fusie. Helemaal geen gek idee.

Nog voor Ahold vanochtend bevestigde dat het waar is – het concern voert inderdaad gesprekken met zijn Belgische branchegenoot „met het oog op de mogelijkheid om de twee bedrijven samen te voegen” – was het verhaal over de supermarktfusie tussen Ahold en Delhaize al een eigen leven gaan leiden.

De Belgische zakenkrant De Tijd meldde afgelopen weekend op basis van anonieme bronnen dat de supermarktconcerns in gesprek zijn over een fusie. Het effect was gisteren op de beurs meteen zichtbaar. De koers van Ahold steeg met 8 procent, die van Delhaize zelfs met 17 procent.

1 Wat voor bedrijven zijn het?

Zowel het Nederlandse Ahold als het Belgische Delhaize stamt uit de negentiende eeuw en is begonnen als familiebedrijf. Ahold, onder andere eigenaar van Albert Heijn (AH), drankenketen Gall & Gall en drogisterijketen Etos, heeft inmiddels 3.206 winkels, verspreid over vijf landen. Het bezit ook webshop bol.com. Sinds 2011 is AH actief in België, waar het intussen zo’n dertig winkels heeft. In 2016 moeten dat er grofweg vijftig zijn.

Delhaize, waar de Nederlander Frans Muller sinds eind 2013 de baas is, heeft wereldwijd 3.402 winkels en was jarenlang marktleider in België. Tegenwoordig moet het bedrijf het in het thuisland met een tweede plek doen sinds het is voorbijgestreefd door concurrent Colruyt.

Zowel Ahold als Delhaize haalt meer dan de helft van zijn omzet uit de VS. Delhaize is er onder andere eigenaar van Food Lion, Ahold van Giant-Carlisle en Stop&Shop. De twee bedrijven zouden samen vrijwel de gehele oostkust van de VS dekken.

2 Wat levert een fusie op?

Het belangrijkste voordeel is de mogelijkheid grootschaliger in te kopen. Daarnaast zouden de supermarkten kunnen profiteren van elkaars sterke kanten. Volgens Laurens Sloot, hoogleraar Retail Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen, zouden „de voorkant van Delhaize en de achterkant van Albert Heijn de ideale combinatie zijn”. AH beschikt over een sterke organisatie en is online beter ontwikkeld dan Delhaize. Ook is het bedrijf succesvol gebleken in het bedenken en uitrollen van winkelformats, zoals AH XL en AH to go. Delhaize staat in België bekend als kwalitatief sterke, culinaire supermarkt. Volgens analisten onderscheidt AH zich op dat gebied minder van zijn Nederlandse concurrenten.

3 Wat betekent een fusie voor de winst van de bedrijven?

Analisten zijn verdeeld. Het merendeel verwacht dat het voordeel tussen de 375 en 500 miljoen euro op jaarbasis zal zijn. Ze baseren zich hierbij op eerdere vergelijkbare fusies van andere bedrijven. „Maar we moeten de voordelen niet overschatten”, zegt analist Gerard Rijk van SNS. „De twee creëren geen nieuwe markt, maar gaan samen opereren op een markt die al bestaat. Het effect zal redelijk beperkt zijn.” Daar is niet iedereen het mee eens. Rabobank-analist Patrick Roquas schat het voordeel van een overname op een miljard euro per jaar, of nog meer. „De gestegen koers bewijst het al: de markt staat positief tegenover deze fusie.”

4 Ahold is toch veel groter dan Delhaize?

Qua beurswaarde is Ahold twee keer zo groot als Delhaize: 16,6 miljard tegen 8,7 miljard euro. Naar verluidt zijn eerdere gesprekken in 2006 en 2007 vastgelopen omdat Delhaize wilde fuseren op basis van gelijkwaardigheid.

Ahold bulkt van het geld. Hiervoor kan het concern al jaren geen bestemming vinden. Daarom keert het superdividend uit en koopt het eigen aandelen in. Een overname is bedrijfsmatig een logischere investering van het overtollige geld.

5 Hoe groot is de kans dat de fusie doorgaat?

Groot, zegt hoogleraar Sloot. „Al lange tijd spreken insiders over deze fusie. De crisis is voorbij, dus dit zou een geschikt moment zijn.” Bovendien zou het voor Delhaize een tactisch slimme zet zijn, zegt hij: AH doet het steeds beter in België en door samen te werken voorkomt Delhaize dat het door de Nederlandse supermarkt wordt ingehaald.