Tong- en mondgymnastiek helpt het snurken te verminderen

Drie maanden lang driemaal per dag acht minuten mond- en tonggymnastiek doen. Dat kan snurken met eenderde verminderen. Dat blijkt uit een kleine, maar zorgvuldig uitgevoerde vergelijkende studie die slaaponderzoekers van de universiteit van São Paulo eind vorige week publiceerden in het medisch-wetenschappelijke blad Chest.

De dagelijkse oefeningen maken mond- en tongspieren steviger, waardoor de tong tijdens het slapen minder makkelijk achter in de keel zakt, wat het het snurkgeluid veroorzaakt. Uit eerder onderzoek kwamen al aanwijzingen dat het trainen van de bovenste luchtwegspieren door didgeridoo spelen of zingen het snurken kan verminderen, maar nu is het effect van training op het snurken voor het eerst objectief gemeten.

Snurkers krijgen nu nog vaak het advies om ’s avonds geen alcohol te drinken, te proberen niet op hun rug te slapen, of af te vallen.

Het beschreven trainingsprogramma bestaat uit zes oefeningen. Zoals: druk de punt van de tong tegen het verhemelte en beweeg hem naar achteren (20 keer). Of: steek een vinger in de mond en druk er tegenaan door de wangspier te spannen (10 keer). Ook moet eten afwisselend rechts en links worden gekauwd.

De oefeningen bleken de intensiteit van het snurken bij gezonde mensen en mensen met lichte slaapapneu met bijna 60 procent te verminderen. In een enquête achteraf constateerden de snurkers zelf overigens geen duidelijke verbetering. Maar hun bedpartners, die vaak wakker werden of slecht konden inslapen, rapporteerden wel een betere nachtrust.