‘Klanten ABN Amro betalen te veel boeterente’

Wie een hypotheek heeft bij ABN AMRO, zou door een fout van de bank zeker honderden euro’s te veel boeterente betalen. Pas als ze klant zelf alarm slaat, zou de bank de fout herstellen. Het zou vooral gaan om klanten met een individuele korting op de hypotheekrente, die na 1 januari 2013 hebben afgelost.

Het hoofdkantoor van ABN Amro.
Het hoofdkantoor van ABN Amro. Foto ANP / Lex van Lieshout

Wie een hypotheek heeft bij ABN AMRO, zou door een fout van de bank zeker honderden euro’s te veel boeterente betalen. Dat meldt het consumentenprogramma Radar vanavond. Pas als ze klant zelf alarm slaat, zou de bank de fout herstellen.

Voor klanten die willen profiteren van huidige lage rente en een nieuwe hypotheek aanvragen zou het onduidelijk zijn hoe ABN de boetes precies berekent. De bank gebruikt niet altijd hetzelfde rentepercentage. Volgens Radar gebruikt ABN een percentage dat gunstig is voor de bank, maar niet voor de klant.

ABN AMRO: kosten opnieuw berekenen

ABN Amro gaat de kosten die in rekening zijn gebracht bij vroegtijdig afgeloste hypotheken opnieuw berekenen, zo meldt de bank in een reactie aan persdienst ANP. ABN wil uitzoeken hoeveel klanten zijn gedupeerd om hen zo nodig te compenseren. Het zou vooral gaan om klanten met een individuele korting op de hypotheekrente, die na 1 januari 2013 hebben afgelost. Verder wil de bank de berekening van de boeterente transparanter maken.