Goed geconstrueerd en intelligent entertainment

Een prachtig uitgangspunt voor een thriller: het uitzicht vanuit de treinen die dwars door Londen naar kopstations als Euston en Paddington boemelen. Ze scheren langs elkaar en in de oude wijken ook rakelings langs de Victoriaanse achtergevels en -tuinen. Agatha Christie gebruikte het uitzicht van trein-op-trein in 1957 in 4.50 from Paddington. In Het meisje in de trein van Paula Hawkins komt de ochtendtrein naar London Euston elke werkdag met een schok tot stilstand bij een rood sein en biedt daar – een paar seconden, soms een paar minuten – vol uitzicht op achterhuis en -tuin van 15 Blenheim Road.

Deze premisse levert een intrigerende psychologische thriller op, die de laatste maanden een monstersucces in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk werd en nu eerder dan gepland in vertaling verschijnt. Op tijd voor de vakantiekoffers waarin hij thuishoort; dit is goed geconstrueerd en intelligent entertainment.

De fantasie van de alcoholistische forens Rachel slaat danig op hol van haar dagelijkse treinrit. Ze verlangt naar het terugkerende korte uitzicht op het echtpaar op nummer vijftien, dat ze niet kent maar Jess en Jason heeft gedoopt. Jess en Jason leiden ideale levens in het hoofd van Rachel, die op zoek is naar een sprankje schoonheid en hoop nadat echtgenoot Tom haar vijf jaar geleden uit huis zette. Uit Blenheim Road nummer drieëntwintig om precies te zijn, een paar deuren verder dan het huis bij het sein. Daar maakt Tom nu met Anna de baby’s die Rachel zielsgraag met hem wilde krijgen.

Rachel is een emotioneel wrak dat mededogen en afkeer oproept. In de ik-persoon vertelt ze over haar vaak licht gestoorde gedachten, versluierd door een stoet gin-tonics en alcohol-gerelateerde geheugenklachten. Ook Jess en Anna nemen het woord en in hun hoofdstukken wordt één ding duidelijk: minstens een van de drie is gek of een leugenaar. Zeker als hun levens elkaar onvermijdelijk raken.

Dat de schrijfster soms wat erg nadrukkelijk plot-trucs uithaalt, vergeef je haar graag door de vaart en de furiën in deze geslaagde mobiele variatie op Hitchcocks Rear Window.