Gebrek aan visueel spektakel maakt van Narnia een tam ballet

Narnia door HNB-Junior Company en ISH
Narnia door HNB-Junior Company en ISH

Wie is dat? Die vraag komt regelmatig op tijdens Narnia, de leeuw, de heks en de kleerkast. Deze eerste grote productie van de Junior Company (het talantengezelschap van Het Nationale Ballet) en de urban dansgroep ISH kent nogal wat personages die meer introductie kunnen gebruiken. Zonder kennis van het boek van C.S. Lewis, de verfilming of tenminste de synopsis dit nieuwe fantasy-ballet blijft veel onduidelijk.

Gelukkig hebben veel kinderen die kennis wel. Voor hen is Narnia dus gesneden koek: de vier kinderen die in een eng huis met dito huishoudster terechtkomen, de kleerkast waarachter (net als achter Alices konijnenhol) een wonderlijk land schuilgaat, het gevecht dat de goede leeuw Aslan aldaar voert tegen de mooie, Witte Heks. Waarschijnlijk hebben zij evenmin moeite met dansdramaturgisch merkwaardige keuzes als een tapnummer voor een onherkenbare Kerstman, schokkerige locking & popping voor een Wolf (door rasperformer Gil Gomes Leal) en soepele en elegante klassieke variaties voor een nota bene een Lantaarnpaal (Cristiano Principato).

Waar de schoen gaat wringen, is het gebrek aan meeslepend visueel of verhalend spektakel. In een enkele groepsdans komt de choreografie van Marco Gerris en Ernst Meisner in de buurt van de door componist Scanner gesuggereerde, moddervette dramatiek, en op wat breaknummers met back- en headspins en (wél goed getypeerde) solo’s voor huishoudster Sarita Keilman na blijft het geheel tam en meer van hetzelfde. Alleen ISH-danser Thomas Krikken, als de dwarse Edmund, komt als danspersonage goed uit de verf. Met haar talent had Yuanyuan Zhang (Witte Heks) een spannender spitzenchoreografie verdiend, terwijl de coole reggaebevers Arnold Put en Raquel Tijsterman eigenlijk helemaal geen verhaal nodig hebben.

Jammer is dat een en ander ver weg en plat blijft. Het achterdoek, waarop met videoprojecties decors worden gesuggereerd, is te klein om een zuigend 3D-effect te creëren. Hopelijk lukt dat volgend seizoen in de kleinere theaters beter.