#DvdW: wie won vorig jaar de Libris Literatuur Prijs?

Vanavond wordt in Amsterdam de Libris Literatuur Prijs uitgereikt aan Adriaan van Dis, Esther Gerritsen, Kees ‘t Hart, Gustaaf Peek, Peter Terrin of Niña Weijers. Maar wie won vorig jaar ook alweer?

Ilja Leonard Pfeijffer, met La Superba: niet alleen een verhaal over een schrijver in zelfverkozen Italiaanse ballingschap, maar ook een ode aan de fantasie én 5b035cff-ec2c-41df-99a8-cf671ebcb3a2_9200000010046979_previeween aangrijpende aanklacht tegen de westerse onverschilligheid tegenover (Afrikaanse) migranten.

Pfeijffer won met La Superba (2013, genoemd naar de bijnaam van de stad Genua) behalve de Librisprijs ook de Tzumprijs voor de beste zin van het jaar. De als dichter gedebuteerde en op Pindaros gepromoveerde graecus is dan ook een knap stilist die exuberante taal paart aan helder vloeiende zinnen – en aan fantasierijke, postmoderne verhalen die in meer dan één opzicht controversieel zijn.

Zo werd zijn romandebuut Rupert. Een bekentenis (2002) beschuldigd van plagiaat omdat Pfeijffers literaire spel met onder meer Nabokovs Lolita en T.S. Eliots The Waste Land niet werd begrepen, en oogstte zijn tweede roman Het grote baggerboek (2004, over een vuilbekkende baggeraar die zich verdedigt tegen een aanklacht wegens verkrachting) felle kritiek om de laconiek opgediste smerigheid.

Liefhebbers van plastische beschrijvingen en slim gemonteerde verwijzingen naar de wereldliteratuur komen ook aan hun trekken in de andere roman die Pfeijffer het afgelopen decennium tussen zijn columns, gedichten en toneelstukken door publiceerde: de onderschatte komedie Het ware leven, een roman (2006), een ingenieus weefwerk van vier uiteenlopende (genre)verhalen, waaronder dat van een auteur die het moeilijk heeft met zijn personages.

Voor meer afleveringen van deze Dagkalender van de Wereldliteratuur, zie The Global Reader.

Pieter Steinz zit op Twitter.