Luxe warenhuis Haussmann opent deuren in Amsterdam

Het Fortispand voor de sloop. Op deze plek komt een Haussmann-warenhuis.
Het Fortispand voor de sloop. Op deze plek komt een Haussmann-warenhuis. Foto: Ivy Group

Op het Rokin in het centrum van Amsterdam komt een nieuw luxe warenhuis onder de naam Haussmann. Dat bevestigt het bedrijf vanochtend in een persbericht.

Het warenhuis komt op de plek van het inmiddels bijna helemaal gesloopte Fortispand (pal naast NRC). Als de bouw goed gaat (bekijk hier de webcam), kunnen de eerste klanten in september 2016 terecht in het warenhuis.

Beoogd directeur van het bedrijf Frans van der Kraan kondigde het nieuws al aan in De Telegraaf vandaag. Hij denkt voor 150 tot 170 mensen werk te hebben. Het bedrijf zal het personeel een stevige opleiding geven, om ‘een hoge standaard van service en expertise te kunnen bieden’.

Het was al bekend dat in het Rokin-district twee nieuwe warenhuizen zouden komen. In het andere pand komt het Britse Marks & Spencer.

De locatie met de warenhuizen al ingetekend:

Haussmann

Haussmann

Luxe

Van der Kraan is een van de oprichters van het nieuwe bedrijf. Wie de andere “Nederlandse ondernemers en financiële investeerders” zijn waarover in het persbericht wordt gesproken, is niet bekend.

De naam Haussmann is geïnspireerd op Georges-Eugène Haussmann, de prefect van Parijs die verantwoordelijk was voor de verbouwing van Parijs in de 19e eeuw. Aan Boulevard Haussmann in de Franse hoofdstad zijn bovendien veel beroemde warenhuizen gevestigd, zoals Galeries Lafayette.

Haussmann wil zich meten met internationale luxeketens zoals Harrods uit Londen en Kaufhaus des Westens in Berlijn. De Bijenkorf, die op een steenworp afstand staat, is de laatste jaren al zeer succesvol met de strategie (€) om zich te richten op het hogere segment.

Vendex

De 59-jarige Van der Kraan is op dit moment bestuurder bij het Bongenie-Grieder, een Zwitserse luxe-warenhuisketen. In Nederland heeft hij twee jaar gewerkt als directeur van maatpakkenimperium Oger. Ook werkte hij bij Vendex, het voormalige moederbedrijf van V&D.

Dat noodlijdende warenhuis, dat ook een ingang heeft even verderop aan het Rokin, maakte gisteren een nieuwe strategie bekend. De keten denkt in 2017 weer winstgevend te kunnen zijn door zich juist meer op het middensegment te richten. Ook moet het succesvolle La Place, de horecaformule van V&D, meer worden uitgevent.