In Ferrari Land voel je zelf de G-krachten

Het Italiaanse automerk bouwt aan een Europees attractiepark. Zo moet het merk nog meer opleveren.

Vanuit het vliegtuig is Ferrari World Abu Dhabi al herkenbaar. Het futuristisch ogende indoor pretpark heeft een gigantisch Ferrari-rood dak, dat detoneert met de zandkleurige omgeving. In die zee van rood zwemt het kanariegele logo van het Italiaanse sportwagenmerk. Geclaimd wordt dat het ’t grootste logo ter wereld is, 65×48,5 meter groot. Van een paar kilometer hoogte is het steigerende Ferrari-paard in elk geval goed te onderscheiden.

Ook op de grond is alles groot aan het eind 2010 geopende Ferrari World. Een immense, twaalf voetbalvelden grote hal met allerhande kermisachtige attracties, van draaimolens voor kinderen tot een achtbaan die net zo snel accelereert als een Formule 1-bolide. Daartussen vele historische auto’s, tal van eetgelegenheden en een batterij aan souvenirwinkels vol Ferrari-attributen. Alles vermoedelijk heel verleidelijk voor vele jongens in de wereld die, in hun Ferrari-pyjama ’s, nachts dromen ooit coureur te worden voor de oudste renstal in de Formule 1.

Het pretpark is gebouwd op Yas-eiland, pal naast het Yas Marina Circuit waar Max Verstappen eind november voor het eerst zal deelnemen aan de Grand Prix Formule I van Abu Dhabi. Rond die race zal het ongetwijfeld druk zijn in Ferrari World. Het is er niet altijd druk. Soms zijn er hooguit een paar honderd bezoekers die 250 dirham (bijna 63 euro) betalen voor een toegangskaartje.

Een medewerker van het pretpark legde uit dat het pretpark geen showroom is voor het Italiaanse automerk. Met Waterworld en de binnenkort te openen dependances van het Guggenheim en Louvre moet Ferrari World helpen van het golfstaatje een toeristische attractie te maken.

Europa krijgt zijn eigen Ferraripark. Donderdag werd aan de Spaanse kust de eerste steen gelegd voor Ferrari Land, dat onderdeel wordt van themapark PortAventura in badplaats Salou, in de buurt van Barcelona. Het park dat honderd miljoen euro kost, krijgt onder andere een achtbaan met een hoogste punt van 112 meter die een versnelling mogelijk maakt van 180 kilometer per uur in vijf seconden. En dat allemaal om de bezoekers kennis te laten maken met de snelheid en G-krachten van Formule 1.

De investering zal opgebracht moeten worden door de eigenaren van PortAventura, het Italiaanse Investindustrial en het Amerikaanse KKR. Ferrari verbindt zijn naam – het is een van de sterkste merken ter wereld – aan het project. Ferrari wil meer zijn dan een autoproducent en wil zich positioneren als een merk met grote exclusiviteit. Daar waar concurrenten als Mercedes en Maserati de betaalbare markt opzochten, houdt Ferrari geheel in de geest van grondlegger Enzo Ferrari vast aan het topsegment.

Het waarborgen van de exclusiviteit zou een belangrijke rol hebben gespeeld bij het vertrek van president Luca di Montezemolo die de productie wilde beperken tot zevenduizend auto’s per jaar, terwijl moederconcern Fiat-Chrysler potentie ziet voor tienduizend Ferrari’s. Naar buiten toe werd het afscheid van de hoogste baas in verband gebracht met het slechte Formule 1-seizoen, maar volgens de Italiaanse pers was het een machtsgreep van eigenaar Fiat die zijn prestigieuze dochter zou willen betrekken bij een beursgang. Ferrari zou daardoor zijn relatieve autonomie verliezen.

Ferrari boekte in 2013 een nettowinst van 246 miljoen euro op een omzet van 2,3 miljard. Het concern maakte 54 miljoen winst met licenties en merchandising. Het automerk heeft de grootste fanschare ter wereld en doet goede zaken met producten waar het zijn naam aan verbindt: van racecaps tot Lego. Het Ferrari Land bij Salou zal de „brand” in Europa verder versterken, zei Formule 1-teamchef Maurizio Arrivabene bij het leggen van de eerste steen.