Het pak is los

De moderne, fietsende stadsman wil dat zijn pak met hem meebeweegt.

Een sluik, vrij lang jasje (1.510 euro) en een wijde broek met koordje in de tailleband (590 euro) vormen ditlosse, wollen pak van Paul Smith. T-shirt: Paul Smith (160 euro); sneakers: Nike (100 euro). Styling Milou van Rossum, model Coen van de Ven.
Een sluik, vrij lang jasje (1.510 euro) en een wijde broek met koordje in de tailleband (590 euro) vormen ditlosse, wollen pak van Paul Smith. T-shirt: Paul Smith (160 euro); sneakers: Nike (100 euro). Styling Milou van Rossum, model Coen van de Ven.

Voor veel mannen geldt: er zijn pakken, en er is vrijetijdskleding, en die twee hebben weinig gemeen. Vrijetijdskleding zit lekker en is vrolijk. Het pak is voor werk en formele gelegenheden. Het is sober van kleur – grijs, zwart of donkerblauw – en gaat bij thuiskomst zo snel mogelijk uit. Een pak draag je niet omdat het nou zo lekker zit.

Maar dat zou zomaar kunnen veranderen. Veel modeontwerpers lieten voor deze zomer een comfortabel, bijna casual pak zien. Wijder gesneden, van zomerse stoffen in lichte tinten, met niet al te veel versteviging in het jasje en gecombineerd met T-shirts en sandalen of sneakers. Een pak dat past in het leven van de moderne, ZZP-ende, fietsende stadsman en toch alle goede punten van een echt pak heeft – er is tenslotte niets waarin mannen er zo goed uitzien als een pak. Het benadrukt de schouders, kleedt af en ziet er chic en verzorgd uit.

Het nieuwe pak is niet alleen te vinden bij modemerken als Lanvin, Dior en Paul Smith, maar ook bij mannenlabels die bekendstaan om hun traditionele pakken, zoals Zegna en Corneliani, al hebben hun losse pakken nog niet de winkels bereikt: het kost hun klanten wel een paar jaar om aan een nieuwe vorm te wennen. De Paul Smith-winkel in de P.C. Hooftstraat in Amsterdam heeft wel vier verschillende wijde pakken in de winkel. „Tot nu toe hebben we ze verkocht aan Aziatische trendsetters”, zegt storemanager Kurt Siracettin. „De Nederlander is nog terughoudend, maar we hebben goede hoop.”

Het losse, casual pak is natuurlijk niet helemaal nieuw. Al in de jaren tachtig maakte Armani naam met zijn wijde, ongevoerde pakken. Paul Smith leukt zijn pakken al tientallen jaren op met grappige knopen en vrolijke voeringen. Ook het informeler stylen van een pak is een ontwikkeling die al jaren gaande is. Het is volstrekt normaal geworden om geen das te dragen en een overhemd een beetje open te laten. Tegelijkertijd is het nieuwe pak een breuk met de trend een casual broek (chino, korte broek of spijkerbroek) te combineren met een jasje, nette schoenen en/of overhemd met een das. Het losse pak blijft onmiskenbaar een pak.

Dat het pak juist nu weer los en wijd wordt gesneden, is ook een reactie op de hegemonie van het smalle pak. Dat pak – een smal, aansluitend jasje met een ‘skinny’ broek – werd eind jaren negentig geïntroduceerd door de Belgische ontwerper Raf Simons, en in de eerste jaren van het millennium groot gemaakt door de Fransman Hedi Slimane, destijds verantwoordelijk voor de mannenlijn van Dior.

Het heeft even geduurd voor het alle gelederen van de mode bereikte, maar inmiddels is de slim fit alweer jarenlang de dominante snit. „Al is de tijd van de heel strakke pakken wel voorbij”, zegt Frank Versteeg, storemanager van de Cornelianiwinkel in de P.C. Hooftstraat. „Onze klant vraagt nog altijd om een slim fit, maar wil nu wel wat meer comfort.” 

Lucas Ossendrijver, de Nederlandse ontwerper achter de mannenlijn van Lanvin, experimenteert overigens al jaren met afwijkende vormen: wijde bandplooibroeken met een hoge taille, wijde en/of lange jasjes. Ook staat hij bekend om broeken en jasjes in elk een andere tint, en het gebruik van stoffen en kleuren die traditioneel gezien worden als vrouwelijk.

Een andere voorloper is de Belg Kris Van Assche. Met de collecties voor zijn eigen merk Kris Van Assche probeert hij al jaren het pak aantrekkelijk te maken voor een generatie die is opgegroeid met sportkleding en jeans. Zijn pakken zijn gemaakt van casual materialen, en vaak hybrides tussen pakken en sportswear, denk bijvoorbeeld aan een wijde broek met een jasje dat eigenlijk een extra lang jack is. Als opvolger van Hedi Slimane bij Dior Homme maakte Van Assche Slimanes beroemde strakke pak elk seizoen weer een beetje lichter, losser en gemakkelijker. „Als je een bom geld betaalt voor kleren,” zei hij al een paar jaar geleden, „moeten die wel lekker zitten.”