Alle dagen bubbels

Ook wie niets te vieren heeft, drinkt Champagne.

Als onze Champagneconsumptie een indicatie is voor het economische herstel, dan is Nederland uit de crisis. Terwijl afgelopen jaar de wereldwijde export van de belletjeswijn uit Reims en omstreken met 0,7 procent toenam, steeg de export naar Nederland met ruim 20 procent. Dat zijn 2,5 miljoen flessen, een hoeveelheid waarmee we wereldwijd in de buurt van de top-10 van grootverbruikers komen.

Nadat we de afgelopen jaren hebben proefgedraaid op budgetalternatieven als prosecco, cava, crémant, sekt en sparkling, is er nu sprake van een fors groeiende belangstelling voor Champagne. De aanleiding om een fles te ontkurken is beslist niet louter meer ‘omdat we iets te vieren hebben’.

Inmiddels hebben veel supermarkten Champagne in het vaste assortiment. Waar dat tot voor kort vaak soorten waren die in de decembermaand als kassaknaller fungeerden, is er nu sprake van een permanent aanbod. Zo staat bijvoorbeeld het beroemdste champagnemerk ter wereld, Moët & Chandon, het hele jaar door bij Albert Heijn. Bovendien staat Champagne in steeds meer horecagelegenheden op de wijnkaart. Ook per glas.

Proeverij

Ook ik krijg steeds meer proefflessen opgestuurd. De grote importeurs doen mij hun ‘grandes marques’, de grote merken, toekomen: Moët & Chandon, Bollinger, Ruinart, Laurent-Perrier, Taittinger, Mumm, Veuve-Cliquot.

Daarnaast ontvang ik steeds vaker de vondsten van specialisten. Soms gaat dat om kleine familiehuizen die tot voor kort hun druiven nog ‘anoniem’ lieten eindigen door ze te verkopen aan grote producenten. Dankzij de ambities van een zoon of dochter gaan deze nu steeds vaker voor eigen eer en glorie. Af en toe gaat het om pareltjes. Niet zelden zijn deze Champagnes eigenzinniger. In ieder geval zijn ze bijzonderder en niet per se duurder.