Lore

(Cate Shortland, 2012). Als de vader van de jonge (Hanne)Lore, een SS-officier, aan het eind van de Tweede Wereldoorlog wordt gearresteerd en haar moeder zich bij hem voegt, zit er voor Lore en haar broertjes en zusje niets anders op dan vanuit het Zwarte Woud een barre tocht naar Hamburg te ondernemen, waar haar oma woont. Onderweg krijgt ze hulp van Thomas, tot wie ze zich aangetrokken voelt. Als Lore in zijn identiteitspapieren ziet dat hij joods is, valt ze direct terug op de door haar fascistische ouders aangeleerde ideeën. De jarenlange indoctrinatie van Lore, die symbool staat voor het hele Duitse volk, heeft enorme sporen achtergelaten. De aangeleerde attitudes over de superioriteit van het Duitse ras heeft zij volledig geïnternaliseerd. Maar Lore is vooral een film over een meisje dat haar seksualiteit ontdekt. Regisseur Clare Shortland koos een dromerige cameravoering met details in close-up. Een sensuele stijl die ongebruikelijk is in een oorlogsfilm, maar het thema van een meisje en haar ontluikende seksualiteit fraai ondersteunt. Die emoties zijn door geen oorlog te stoppen. André Waardenburg