Zo duister was Linda de Mol nog nooit

De serie Familie Kruys begon met daverende kijkcijfers (2,5 miljoen), maar leverde daarna veel kijkers in (afgelopen zondag waren het er 1,3 miljoen). Toch is Familie Kruys de meest scherpe serie uit de stal van Linda de Mol.

RTL

De koningin van Hilversum, zo noemde Matthijs van Nieuwkerk zijn collega Linda de Mol, die vele grote RTL-hits draagt. Ze heeft net de Postcode Loterij Miljoenenjacht afgerond, nu is ze te zien in de quiz Weet ik veel. In de zomer maakt ze Linda’s Zomerweek en in het najaar Ik hou van Holland.

Daarnaast zorgt ze voor een constante aanwas aan populair drama voor RTL, met Gooische vrouwen, Divorce en nu Familie Kruys. Zelfgemaakte tv-series zijn belangrijk voor RTL met het oog op de groeiende video on demand-markt. Tv-series zijn slijtvaster dan shows en zijn daardoor online beter uit te venten. Het eerste seizoen van Familie Kruys is nu al in zijn geheel op Videoland en op dvd gezet, terwijl de serie op televisie nog niet is afgerond.

Van alle series van De Mol is Familie Kruys de donkerste en scherpste. Opvallend aan Divorce en Familie Kruys is dat het feelgood comedies zijn, maar dat ze ook serieus zijn. Ze hebben geen comedylengte (25 minuten) maar een dramalengte (40 minuten). En het is geen grappen beuken, de humor vloeit natuurlijk voort uit de tragikomische situaties. De Mol werkt met haar vaste regisseur Will Koopman en scenarist Frank Houtappels.

Familie Kruys gaat over een atypische familie, gebaseerd op die in de Amerikaanse comedy Modern Family: een alleenstaande vrouw, een homostel en een vader met een veel jongere vriendin. De alleenstaande vrouw Bette (Linda de Mol), stylist van de sterren, lijdt onder gebrek aan liefde en angst voor overgewicht. Haar broer Kirk (Rop Verheijen) is een neurotische, mislukte ex-soapie. De liefde brengt de familie aan het wankelen. Vader Thomas (Hans Dagelet), een opgedroogde schrijver van 71, krijgt een Roemeense internetbruid, wat niet goed valt bij de kinderen. Ondertussen krijgt Bette de aannemer Johan (Marcel Musters) over de vloer, die haar hart sneller doet kloppen, maar die ze niet in haar wereld van designkleding en -interieurs vindt passen.

Op twee fronten moet de liefde dus de klassengeest overwinnen, waarbij de kijker wel wordt geacht klassenverschil te zien tussen aannemers en paaldanseressen enerzijds, en stylisten en soapies anderzijds. In deze wereld gelden bijvoorbeeld de bruidsjurken van Mary Borsato (moeder van Marco Borsato) als haute couture.

Grote verrassing is dat De Mol zichzelf zo stevig heeft tegengecast. Zij heeft het imago van de opgeruimde, goedlachse celeb die toch heel gewoon is gebleven. Maar in deze rol is ze snobistisch, chagrijnig en jaloers, ze voelt zich oud en eenzaam en kleedt zich ongelukkig.

De onaangename manier waarop de familie met elkaar en anderen omgaat is de bron van de best grappen. Ook de satire op het leven van de amusementswerkers is raak: het grote belang dat Bette en haar collega’s hechten aan eten, gewicht en kleding, en de dwaaltocht in de kwakzalverij van Kirk, met tarotkaartenleggers en een magnetiseur. Zodra Kirk een zenuwaanval krijgt, begint hij met vlakke hand rondjes te draaien over zijn buikchakra. En hij draait steevast verkeerd: tegen de klok in.

Langzaam verandert de serie echter van toon en begint de zoete romkom te overheersen. De aarzelende liefde van Bette en Johan is hartverwarmend, maar dat verlies aan scherpte is ook wel jammer.

Naast De Mol is Elise Schat erg goed op dreef als Roemeense internetbruid Ruxandra, met zwaar accent en uitbundig fysiek spel, vooral in de scènes waarin ze erotische verhalen uitbeeldt om haar verloofde over zijn writer’s block heen te helpen.