Goudstikker-erfgename laat 28 werken veilen

De veiling van 48 schilderijen van de Goudstikker collectie in november 2014 in Amsterdam. Op de foto wordt een schilderij van de school van David Teniers geveild.
De veiling van 48 schilderijen van de Goudstikker collectie in november 2014 in Amsterdam. Op de foto wordt een schilderij van de school van David Teniers geveild. Foto ANP/Olaf Kraak

De Amerikaanse Goudstikker-erfgename Marei von Saher verkoopt 28 van de 202 schilderijen die negen jaar geleden door de Nederlandse staat aan haar zijn overgedragen. De werken worden op 3 juni bij Christie’s in New York geveild.

Het gaat om zestiende- en zeventiende-eeuwse schilderijen van Vlaamse, Hollandse, Franse en Italiaanse meesters waarvan er veertien niet eerder door haar te koop zijn aangeboden. De andere veertien zijn eerder aangeboden op veilingen in 2007, toen Christie’s in Londen, New York en Amsterdam in totaal 128 werken uit de Goudstikker-collectie veilde. Dat deed Von Saher destijds, zei ze, om achterstallige advocatenrekeningen te kunnen voldoen, ontstaan door haar tien jaar durende juridische strijd met de Nederlandse staat.

‘Morele gronden’

Von Saher (70) is de schoondochter van de Joodse kunsthandelaar Jacques Goudstikker, die in 1940 op de vlucht voor de nazi’s verongelukte. Zijn handelsvoorraad was aan het begin van WO II door de nazi’s geroofd en na de oorlog bij de Nederlandse staat terechtgekomen. Die gaf diverse musea schilderijen in bruikleen. Met de weduwe trof de staat in 1952 een schikking. Op ‘morele gronden’ besloot de regering in 2006 alsnog 202 werken aan de erven Goudstikker terug te geven.

Het valt te betwijfelen of Von Saher nu weer tot verkoop overgaat om advocaten te kunnen betalen. Ze is weliswaar al jaren aan het procederen tegen het Norton Simon Museum in Californië, dat een kostbaar tweeluik van Lucas Cranach bezit dat ooit ook aan Goudstikker toebehoorde, maar de afgelopen jaren heeft ze voor minstens 35 miljoen euro aan kunst verkocht.

Verwachte opbrengst: 1 miljoen euro

De veilingen bij Christie’s in 2007 brachten 12,4 miljoen euro op. Een jaar later betaalde de National Gallery of Art in Washington naar schatting 13 miljoen voor Rivierlandschap met veerpontje (1641) van Salomon van Ruysdael. En Nederlandse musea kochten de afgelopen jaren voor zeker 12 miljoen vier werken terug. Een publiekslieveling van Museum Gouda, Kind op sterfbed (1645) van Bartholomeus van der Helst, werd door Von Saher aan het museum geschonken.

De geschatte opbrengst van de werken die in juni worden aangeboden ligt op zo’n miljoen euro. Het topstuk, een door Ferdinand Bol geschilderd portret van de Poolse koningin Marie Louise Gonzaga (richtprijs 150.000 tot 250.000 dollar) hing decennialang in het Bonnefanten Museum in Maastricht. Directeur Stijn Huijts laat weten geen plannen te hebben het doek terug te kopen. Christie’s kan niet zeggen of het binnenkort ook de resterende topstukken in bezit van Von Saher veilt.