Mega-investeringen

Reissite TravelBird sleept opnieuw miljoenen binnen

Foto NRC Q

De hormonen vliegen je tegemoet op het kantoor van TravelBird op de Amsterdamse Keizersgracht. Tientallen jonge hippe mensen lopen rond, vergaderen, zitten met opengeklapte laptopjes te kletsen bij de espressobar die tegelijkertijd dienst doet als receptie. Er hangen slingers, vlaggen, ballonnen; een soort Coffee Company met festivalsfeer en een vleugje bedrijfskantine.

TravelBird groeit snel. In vijf jaar tijd groeide het uit tot een bedrijf met 670 werknemers en een omzet van 95 miljoen euro. Vandaag maakte het bekend dat het een nieuwe investering van 16,5 miljoen euro krijgt van het Duitse internetbedrijf Rocket Internet. Voor de derde keer alweer. TravelBird wordt daarmee op 156 miljoen euro gewaardeerd. Wat gebeurt daar allemaal op de Keizersgracht?

https://youtu.be/-vjvTY-ZpsY

TravelBird, dat tegenwoordig in 17 landen zit, is eigenlijk gewoon een simpele reiswebsite. Eén waarop elke dag zes aanbiedingen van pakketreizen met korting staan, meer niet. Stedentrips, rondreizen, fly-drives; er is weinig bijzonders te zien aan het aanbod. Zo’n 15.000 mensen boeken per dag een reis via de site. Oprichter en directeur Symen Jansma:

“Het slaat juist aan omdat het zo simpel is.”

Veel mankracht

TravelBird verdubbelde het afgelopen jaar ruim in het aantal werknemers; 670 man is een zeldzaam grote hoeveelheid voor zo’n jong bedrijf. “Het kost veel mankracht om alle aanbiedingen samen te stellen, die verschillen namelijk ook weer per land”, zegt Jansma. De gemiddelde leeftijd: 28 jaar.

“We kiezen expres voor jonge mensen omdat die vaak ambitieus zijn, fris en dynamisch. En flexibel natuurlijk.”

Iedereen begint bij TravelBird op een tijdelijk contract. Ook zijn jonge medewerkers natuurlijk een stuk goedkoper. “Niet dat ze slecht betaald krijgen hier. En we hebben een eigen Academy waar we medewerkers opleiden.”

Pushberichten en iBeacons

De nieuwe miljoeneninvestering gaat voor een groot deel in technologie zitten, zegt Jansma.

“We willen de stappen na het boeken van de reis zo eenvoudig mogelijk maken. Stel je boekt een reis naar Sicilië, dan wil je dat in onze app handige informatie over je bestemming te zien is. Dat hij je een pushbericht stuurt als het inchecken begint, dat je op een kaart bij aankomst automatisch ziet waar je huurauto staat, ga maar door.”

Ook wil het bedrijf “meer doen” met iBeacons; kleine elektronische bakentjes die draadloos informatie over locaties doorgeven aan smartphones. Die nieuwe plannen vereisen complex technologisch werk. “Daar komt Rocket Internet goed bij van pas”, zegt Jansma. Het Duitse bedrijf, bekend van onder meer Zalando, investeerde de laatste jaren veel in Europese internetbedrijven.

“Zij weten veel van technologie, en van verschillende internationale markten.”

Booking.com en Tripadvisor

De concurrentie van sites als Booking.com en Tripadvisor ziet Jansma naar eigen zeggen niet als bedreigend, ook al zijn zij qua omvang vele malen groter. Die websites werken vooral aan de hand van gebruikersrecensies. “TravelBird is meer een curator die zelf de keuzes maakt. We willen wel beoordelingssystemen gaan gebruiken, maar op een andere manier.”

Jansma wil de investering ook gebruiken om verder uit te breiden naar andere landen. Zo opent het bedrijf binnenkort een kantoor in Australië. Snel daarna volgen nog twee landen. Welke dat zijn, wil Jansma nog niet zeggen. Gezien de groei en omvang zou TravelBird kandidaat kunnen zijn voor een beursgang. Al zijn daar nog geen concrete plannen voor, zegt de oprichter.

“Wij maken TravelBird wel beursgang-klaar, maar ik heb nog met geen investment banker gesproken.”