PostNL denkt na over toekomst buitenlandse activiteiten

PostNL gaat de komende maanden kijken of alle buitenlandse activiteiten nog wel bij het bedrijf passen. Reden is dat de regels per land alsmaar veranderen, waardoor het voor het postbedrijf moeilijk werken is. Dat maakte topvrouw Herna Verhagen vandaag bekend bij de eerstekwartaalcijfers.

Het logo van PostNL op een fleecejas van een pakketbezorger.
Het logo van PostNL op een fleecejas van een pakketbezorger. Foto: ANP / Bas Czerwinski

PostNL gaat kijken of alle buitenlandse activiteiten nog wel bij het bedrijf passen. Reden is dat de regels per land alsmaar veranderen, waardoor het voor het postbedrijf moeilijk werken is. Dat maakte topvrouw Herna Verhagen vandaag bekend bij de eerstekwartaalcijfers.

In een toelichting laat een woordvoerder weten dat “alle strategische opties worden bekeken”. Ook het afstoten van activiteiten ligt dus op tafel. Resultaat van de strategieupdate wordt in de komende maanden verwacht. In het vierde kwartaal komt het bedrijf bovendien met een algehele opfrissing van de strategie.

PostNL is naast Nederland actief in Duitsland, Italië en Groot-Brittannië. Een paar dagen geleden maakte PostNL nog bekend dat een samenwerkingsverband in dat laatste land spaak is gelopen. Partner LDC trok zich terug vanwege de “alsmaar wijzigende postmarkt en de complexiteit van de regels”.

In de Europese Unie wordt in principe gestreefd naar een ‘vrije postmarkt’, waardoor naast de traditionele staatspostbedrijven zoals PostNL en RoyalMail ook andere bedrijven actief kunnen worden in een land. Het probleem voor bedrijven is alleen dat de invulling daarvan sterk per land verschilt. Bovendien doen veel landen al heel lang over de nieuwe regels, legt de woordvoerder uit.

Omzet en winst

PostNL heeft in het eerste kwartaal van dit jaar meer omzet geboekt, maar daar wel minder winst aan overgehouden. De omzet is uitgekomen op 1,058 miljard euro, een stijging van 2 procent. De nettowinst daalde van 54 naar 34 miljoen euro.

PostNL leverde 6 procent aan omzet in op post in Nederland. De hoger postzegelprijs en bezuinigingen compenseerden niet voldoende voor het feit dat we in Nederland steeds minder brieven versturen.

Met pakketjes in Nederland werd juist 7 procent meer omzet binnengehaald. In het buitenland werd 13 procent meer omzet binnengehaald. Opvallend detail: PostNL profiteerde van de grote vraag naar melkpoeder in China. In 2008 stierven zes baby’s doordat er giftige stoffen waren gemengd in babymelkpoeder. Sindsdien halen veel Chinezen hun poeder uit Europa. Volgens PostNL gaat het daarmee meestal om bedrijven, die pallets vol melkbussen naar China sturen.

Uit de internationale activiteiten haalde PostNL in het eerste kwartaal 461 miljoen euro. Dat is bijna evenveel als uit de post in Nederland wordt gehaald: 476 miljoen euro. De meeste omzet haalt het bedrijf uit Groot-Brittannië: 210 miljoen euro. In Duitsland wordt 131 miljoen euro verdiend, in Italië 63 miljoen euro.

Over de toekomst van de activiteiten in Italië lijkt PostNL al te hebben nagedacht. In het persbericht schrijft het bedrijf dat “er ruime kansen liggen” om naast post ook pakketten te gaan bezorgen in het land. Daarmee wordt in het lopende tweede kwartaal zelfs begonnen.

Lees bij NRC Q: Waarom komen pakketbezorgers weer in opstand tegen PostNL? en De redding van PostNL? Pakken melkpoeder naar China