De co-piloot die het vliegtuig van Germanwings in maart liet neerstorten, heeft de snelle daling op een andere vlucht eerder die dag al geoefend. Dat zegt de Franse luchtvaartdienst BEA in een tussentijds rapport vandaag.
Tijdens een vlucht met hetzelfde vliegtuig (een Airbus320) van Düsseldorf naar Barcelona eerder die dag, liet de co-piloot Andreas Lubitz het vliegtuig vijf keer snel dalen in 4,5 minuut. Daarna bracht hij het weer naar normale hoogte. Tijdens die actie zou de piloot ook al van zijn plek zijn, net zoals later tijdens de crash het geval was, schrijft persbureau AP.
Moedwillige crash
Lubitz heeft het vliegtuig opzettelijk laten neerstorten in Zuid-Frankrijk. Bij de crash kwamen 150 inzittenden om het leven. Uit geluidsopnames van de zwarte doos die is gevonden, blijkt dat de 28-jarige copiloot het flight operating system moedwillig manipuleerde, waardoor de scherpe daling, die achte minuten duurde, werd ingezet.
De piloot was op dat moment niet in de cockpit, op opnamen is te horen dat hij op de deur bonst om te worden binnengelaten. De cockpit kan alleen van binnenuit worden geopend, een veiligheidsmaatregel die werd ingevoerd na de aanslagen van 11 september in New York. Naar aanleiding van de ramp met Germanwings pasten verschillende luchtvaartmaatschappijen hun regels aan en moeten er altijd twee bemanningsleden in de cockpit aanwezig zijn.
Co-piloot was suïcidaal
Uit onderzoek is gebleken dat Lubitz langere tijd is behandeld door een psychotherapeut. Tussen 16 en 23 maart zocht de co-piloot naar behandeling voor zelfmoordneigingen en methoden om suïcide te plegen. Op de dag voor hij de Airbus liet neerstorten zocht hij naar de beveiligingsmethoden van cockpitdeuren.
De merknaam van Germanwings verdwijnt overigens, zo meldt de Belgische krant De Standaard. De low cost carrier zal samengaan met een andere dochtermaatschappij van Lufthansa en vanaf de herfst vliegen onder de naam Eurowings. Volgens Lufthansa was deze verandering al gepland voor de vliegtuigcrash. Onder deze naam wil de vliegmaatschappij de concurrentie aangaan in Europa met Ryanair en easyJet.
De BEA komt waarschijnlijk over een jaar met het eindrapport. Lees hier het tussentijdse rapport: