Duitse miljoenen voor TravelBird

Het jonge Amsterdamse bedrijf TravelBird groeit snel en wordt na nieuwe investering 156 miljoen euro waard.

Het geld voor de investering gaat voor een groot deel naar technologie.
Het geld voor de investering gaat voor een groot deel naar technologie. Foto Olivier Middendorp

De hormonen vliegen je tegemoet als je het kantoor van reiswebsite TravelBird op de Amsterdamse Keizersgracht binnenloopt. Tientallen jonge hippe mensen lopen druk rond, vergaderen, zitten met opengeklapte laptops te kletsen bij de espressobar die tegelijkertijd dienst doet als receptie. In de vrolijke chaos hangen slingers, vlaggen van de nationaliteiten van de medewerkers en ballonnen: een soort Coffee Company met festivalsfeer en een vleugje bedrijfskantine.

TravelBird groeit snel. Het bedrijf bestaat vijf jaar, behaalde vorig jaar een omzet van 95 miljoen euro, zit in zeventien landen en heeft 670 medewerkers – met een gemiddelde leeftijd van 28 jaar. Vandaag maakte het bedrijf bekend dat het een nieuwe investering krijgt van 16,5 miljoen euro van het Duitse internetbedrijf Rocket Internet. TravelBird wordt daarmee op 156 miljoen euro gewaardeerd. Wat gebeurt er daar op de Keizersgracht allemaal?

TravelBird is eigenlijk gewoon een simpele reiswebsite. Op de website staan elke dag zes aanbiedingen van pakketreizen met korting, meer niet. Stedentrips, rondreizen, fly-drives; er is weinig bijzonders te zien aan het aanbod. „Het slaat juist aan omdat het zo simpel is”, zegt oprichter en directeur Symen Jansma.

„TravelBird wil mensen al het werk uit handen nemen bij het boeken van een vakantie”, zegt Jansma. Eigenlijk totaal tegengesteld aan de trend dat mensen via internet zelf hun vakanties wel samenstellen dus. Zo’n vijftienduizend mensen per dag boeken een reis via de site.

Veel mankracht

TravelBird verdubbelde het afgelopen jaar ruim het aantal medewerkers; 670 man is een zeldzaam grote hoeveelheid werknemers bij zo’n jong bedrijf. „Het kost veel mankracht om alle aanbiedingen samen te stellen, die verschillen namelijk ook weer per land”, vertelt Jansma. '

„We kiezen bewust voor jonge mensen, omdat die vaak ambitieus zijn, fris en dynamisch.” En flexibel. Iedereen begint bij TravelBird op een tijdelijk contract. Ook zijn jonge medewerkers natuurlijk een stuk goedkoper. „Niet dat ze slecht betaald krijgen hier. En we hebben een eigen Academy waar we medewerkers opleiden.”

Het is duidelijk dat het hard werken is bij TravelBird als je over de uitgestrekte kantoorvloeren loopt. Het is ontzettend druk. „Jonge mensen hebben veel energie”, zegt Jansma.

Pushberichten en iBeacons

Het geld van de investering gaat voor een groot deel in technologie zitten. „We willen ook de stappen na het boeken van de reis zo eenvoudig mogelijk maken”, zegt Jansma. Stel je boekt een reis naar Sicilië, dan wil je dat in onze app alvast handige informatie over je bestemming te zien is. Dat hij je een pushbericht stuurt als het inchecken begint, dat je bij aankomst op een kaart automatisch ziet waar je huurauto staat, en ga zo maar door. We willen ook meer doen met iBeacons.” Dat zijn kleine elektronische bakentjes die draadloos informatie over locaties doorgeven aan smartphones.

Die nieuwe plannen vereisen wat complexer technologisch werk dan wat er tot nu toe is gebeurd bij TravelBird. „Daar komt Rocket Internet ook goed bij van pas. Zij weten veel van technologie, en van verschillende internationale markten.”

Rocket Internet is het bedrijf van de broers Marc, Oliver and Alexander Samwer. Zij verwierven bekendheid door populaire internetconcepten uit de Verenigde Staten naar Europa te brengen. Ze staan daarom ook wel bekend als de copy cat-broers. Inmiddels bouwen ze ook eigen ideeën en technologieën uit tot bedrijven. Rocket Internet is sinds oktober genoteerd aan de Duitse beurs.

Booking.com en Tripadvisor

Concurrenten van Travelbird zoals Booking.com en Tripadvisor zijn veel groter. Die websites werken vooral aan de hand van gebruikersrecensies. „Die sites zie ik niet als een bedreiging. TravelBird is meer een gids die zelf de keuzes maakt. We willen wel beoordelingssystemen gaan gebruiken, maar op een andere manier. Wij doen duidelijk iets anders dan die andere reissites.”

Gezien de groei en omvang zou TravelBird een kandidaat kunnen zijn voor een beursgang, zeker nu het beursklimaat gunstig is. „Wij maken TravelBird wel klaar voor een beursgang, maar er zijn geen concrete plannen. Ik heb nog met geen investment banker gesproken”, zegt hij.

Jansma wil de investering gebruiken om verder uit te breiden naar andere landen. We gaan binnenkort naar Australië, en daar komen snel nog twee landen bij, waar ik nu nog niets over kan vertellen.”

Er komen dus binnenkort waarschijnlijk nog meer vlaggen te hangen in het hoofdkantoor.