Balies Juridisch Loket blijven open, maar wel in beperkte vorm

Staatssecretaris Dijkhoff komt terug op zijn besluit: de balies van het Juridisch Loket blijven - in beperkte vorm - open.
Staatssecretaris Dijkhoff komt terug op zijn besluit: de balies van het Juridisch Loket blijven - in beperkte vorm - open. Foto ANP / Martijn Beekman

Mensen met juridische vragen kunnen in de toekomst toch weer terecht bij de balie van het Juridisch Loket. Het sluiten van de balies wordt teruggedraaid, zo schrijft staatssecretaris Klaas Dijkhoff (Veiligheid en Justitie, VVD) vandaag. Hij komt daarmee tegemoet aan een nadrukkelijke wens van de Tweede Kamer.

Wel wordt het aantal inloopspreekuren bij de balies ingeperkt, aldus de staatssecretaris. In de grootste tien vestigingen zijn vanaf volgende week twee gelegenheden om vragen te stellen bij de balie. Bij de overige twintig vestigingen is dat één keer. In beide gevallen duren de spreekuren twee uur.

In beperkte vorm open

In die twintig vestigingen waren de balies sinds vorige maand al gesloten. Halverwege deze maand zouden ook de balies op de tien locaties in grote steden sluiten. Door vooral via de telefoon te helpen zou het Juridisch Loket doelmatiger kunnen werken, zo was het idee daarachter.

Een meerderheid in de Tweede Kamer wilde echter dat het Juridisch Loket open zou blijven. Dat mensen eerst moesten bellen – en pas dan eventueel een afspraak kregen – is volgens de Kamer een te hoge drempel voor de meest kwetsbare mensen. Sommigen van hen kunnen niet eens bellen of hun hulpvraag onder woorden brengen, zo was de kritiek.

Nadruk blijft op telefonische hulp

Hoewel Dijkhoff terugkomt op het besluit om balies te sluiten, blijft de nadruk bij het Juridisch Loket wel gewoon liggen op telefonische dienstverlening. De spreekuren die nu terugkeren zijn louter bedoeld voor de meest kwetsbare rechtszoekenden, zo schrijft hij. Het Juridisch Loket onderzoekt de komende tijd of het aantal aangeboden spreekuren voldoende is.

Het Juridisch Loket verleent jaarlijks zo’n 900.000 gratis juridische adviezen. De website van het Loket trekt drie miljoen bezoekers. Het Loket verleent cliënten advies en kan – net als een huisarts – doorverwijzen; naar een sociaal advocaat of mediator.