UvA huurt reputatiemanagers in om imago op te poetsen

De woordvoering van de Universiteit van Amsterdam (UvA) is overgenomen door een bureau dat zich specialiseert in ‘reputatiemanagement’. Die stap heeft de universiteit genomen in reactie op de maandenlange protesten van studenten en docenten tegen het huidige beleid.

Archieffoto van 13 april 2015 van een demonstratie voor meer democratie op de UvA. ANP / Jerry Lampen

De woordvoering van de Universiteit van Amsterdam (UvA) is overgenomen door een bureau dat zich specialiseert in ‘reputatiemanagement’. Die stap heeft de universiteit genomen in reactie op de maandenlange protesten van studenten en docenten tegen het huidige beleid.

Twee medewerkers van het reputatiemanagementbedrijf Capita BV verzorgen sinds enkele weken de woordvoering vanuit het College van Bestuur van de universiteit. Daarnaast zijn zij verantwoordelijk voor de interne communicatie tussen het bestuur en de medewerkers. Ook assisteren zij met het opstellen van een nieuw communicatieplan, dat de reputatie van de UvA intern en extern moet herstellen. Het is nog niet bekend hoe lang Capita door de UvA wordt ingehuurd.

‘Imago van de UvA flinke deuken opgelopen’

Studenten en docenten eisen van de UvA meer democratie en transparantie en een omslag in het ‘rendementsdenken’.  Twee universiteitspanden werden wekenlang bezet gehouden door protesterende studenten.

Volgens Paul Stamsnijder, de oprichter van adviesbureau De Reputatiegroep, is het logisch dat de UvA reputatiemanagers in de arm neemt. “Het imago van de UvA heeft de afgelopen tijd flinke deuken opgelopen”, zegt Stamsnijder. Volgens hem ontbreekt bij het bestuur van de UvA een duidelijke visie.  “Daardoor konden de protesterende studenten en docenten makkelijk de agenda bepalen.”

Lees ook in NRC Handelsblad (€): UvA moet zich snel herpakken

    • Merijn Rengers
    • Doortje Smithuijsen