Taalunie, laat lessen Nederlands intact

Illustratie Hajo

Wil het Nederlands internationaal zichtbaar blijven, investeer dan in docenten en vertalers, betogen tachtig academici wereldwijd.

Als je een taal wil koesteren moet je er voor zorgen dat steeds nieuwe mensen die taal leren. Wie er bijvoorbeeld voor wil zorgen dat een middelgrote taal als het Nederlands op het internationale toneel zichtbaar blijft, moet er voor zorgen dat er steeds weer nieuwe docenten en vertalers worden opgeleid die de taal voldoende beheersen – die de literatuur kunnen vertalen, die ontwikkelingen in de Lage Landen kunnen toelichten in de eigen media, enzovoort.

De belangrijkste taak voor een overheidsorganisatie die tot doel heeft om een taal te beschermen, is daarom: investeren in het onderwijs. Het Nederlands beschikt over zo’n organisatie, de Taalunie, waarin de Nederlandse, Vlaamse en Surinaamse regeringen samenwerken. Tot onze verontrusting blijkt deze organisatie onlangs te hebben besloten een groot deel van de steun voor het onderwijs Nederlands in het buitenland in te trekken. De klap treft veel opleidingen; hij zal de positie van het Nederlands wereldwijd aantasten. Aan de belangstelling onder studenten ligt het niet. In tal van landen – ook buiten Europa – zijn er grote groepen studenten geïnteresseerd in het Nederlands, in Nederland en Vlaanderen en hun cultuur. Naar een eigen opgave van de Taalunie leren momenteel ongeveer 400.000 mensen buiten het taalgebied Nederlands op allerlei niveaus.

De Taalunie heeft het belang hiervan decennialang ingezien en het onderwijs in het Nederlands als Vreemde Taal in het buitenland op allerlei manieren gesteund. Zo zijn er zomerscholen waar studenten uit de hele wereld naartoe komen, om direct in aanraking te komen met de Nederlandstalige cultuur. Ook krijgen Nederlandse en Vlaamse docenten die in bijvoorbeeld Hongarije of Roemenië lesgeven aan de universiteit een toelage van de Taalunie om hun salaris op een redelijk niveau te houden. Een beginnende docent in Hongarije krijgt van de universiteit bijvoorbeeld slechts 300-400 euro per maand voor een voltijds aanstelling.

Lees verder (€) + reactie van de Taalunie

Auteurs:
Prof. dr. Judit Gera (Eötvös Loránd Universiteit, Boedapest)
Prof. dr. Matthias Hüning (Freie Universität Berlin)
Prof. dr. Marc van Oostendorp (Meertens Instituut, Amsterdam)
Prof. dr. Johan Oosterman (Radboud Universiteit Nijmegen)

Dit stuk is medeondertekend door:
Dr. Sible Andringa (Universiteit van Amsterdam, Nederland)
Prof. dr. Wim van Anrooij (Universiteit Leiden, Nederland)
Drs. Hans Beelen (Ossietsky Universität Oldenburg, Duitsland)
Prof. dr. Ludo Beheydt (Université catholique de Louvain, België)
Jun.-Prof. Dr. Ute K.Boonen (Universität Duisburg-Essen, Duitsland)
Dr. Benjamin Bossaert (Comenius Universiteit van Bratislave, Slowakije)
PhDr. Eva Brázdová Toufarová (Universiteit van Olomouc, Tsjechië)
Antoinet Brink, MA (Universiteit van Coimbra, Portugal)
drs. Tamara Britka (Universiteit van Belgrado, Servië)
drs. Bojana Budimir (Universiteit van Belgrado, Servië)
Prof. dr. Geert Buelens (Universiteit Utrecht, Nederland)
Prof. dr. Wannie Carstens (Potchefstroom, Zuid-Afrika)
Prof. dr. Geert Claasens (KU Leuven, België)
Dr. Marja Clement (Universität Zürich, Zwitserland)
Dr. Sabrina Corbellini (Rijksuniversiteit Groningen, Nederland)
drs Ignace De bruyn (Universiteit van Belgrado, Servië)
Prof. dr. Liesbeth Degand (Université de Louvain-la-Neuve, België)
drs. Aleksandar Djokanović (Universiteit van Belgrado, Servië)
Prof. dr. Gillis Dorleijn (Rijksuniversiteit Groningen, Nederland)
Prof. dr. Guenther De Vogelaer (Universität Münster, Duitsland)
Prof. dr. Heinz Eckmans (Universität Duisburg-Essen, Duitsland)
Prof. dr. Paula Fikkert (Radboud Universiteit Nijmegen, Nederland)
Prof. dr. Veerle Fraeters (Universiteit Antwerpen, België)
Prof. dr. Lia van Gemert (Universiteit van Amsterdam, Nederland)
Dr. Albert Gielen (Universiteit van Praag, Tsjechië)
Dr. Lila Gobardhan-Rambocus (Anton de Kom Universiteit, Paramaribo, Suriname)
Prof. Dr. Rufus H. Gouws (Universiteit van Stellenbosch, Zuid-Afrika)
Prof. Camiel Hamans (Adam Mickiewicz Universiteit Poznań, Polen)
Prof. dr. Ben Hermans (Vrije Universiteit Amsterdam, Nederland)
dr. hab. Armand Héroguel (Université de Lille, Frankrijk)
Dr. Claudia Huisman (Universiteit van Straatsburg, Frankrijk)
Prof. dr. Jos Joosten (Radboud Universiteit Nijmegen, Nederland)
Dr. Ton van Kalmthout (Huygens Instituut, Den Haag, Nederland)
Prof. dr. Jacques Van Keymeulen (Universiteit Gent, België)
Prof. dr. Robert Kirsner (UCLA, Verenigde Staten)
Prof. dr. Johan Koppenol (Vrije Universiteit Amsterdam, Nederland)
Mgr. Marta Kostelecka (Masaryk Universiteit, Brno, Tsjechië)
Mgr. Markéta Kozáková (Universiteit Olomouc, Tsjechië)
Prof. Folkert Kuiken (Universiteit van Amsterdam, Nederland)
Prof. dr. Ann Marynissen (Universität Köln, Duitsland)
Dr. Gert Meesters (Université de Lille, Frankrijk)
Prof. dr. Maaike Meijer (Universiteit van Maastricht, Nederland)
Prof. dr. Hubert Meeus (Universiteit Antwerpen, België)
Prof. dr. Thom Mertens (Universiteit Antwerpen, België)
Dr. Roland Nagy (Universiteit van Boedabest, Hongarije)
Prof. dr. Anneke Neijt (Radboud Universiteit Nijmegen, Nederland)
Dr. Bettina Noak (Freie Universität Berlin, Duitsland)
prof. dr. Jelica Novaković-Lopušina (Universiteit van Belgrado, Servië)
Prof. dr. Frits van Oostrom (Universiteit Utrecht, Nederland)
Prof. dr. Ben Peperkamp (Vrije Universiteit Amsterdam, Nederland)
Prof. dr. Jürgen Pieters (Universiteit Gent, België)
Dr. Bart Ramakers (Rijksuniversiteit Groningen, Nederland)
Dr. Margit Rem (Radboud Universiteit Nijmegen, Nederland)
Dr. Orsolya Réthelyi (Universiteit van Boedapest, Hongarije)
Prof. dr. Simon Richter (University of Pennsylvania, Verenigde Staten)
Prof. Dr. Esther Ruigendijk (Carl von Ossietzky Universität, Oldenburg, Duitsland)
Prof. dr. Wim Rutgers (Universiteit van Curacao)
Dr. Lucie Sedláčková (Karelsuniversiteit Praag, Tsjechië)
M.A. Patrick Schetters (Universität Zürich, Zwitserland)
Prof. dr. Henk Schultink (Universiteit Utrecht, Nederland)
Dr Alan Scott (University of Nottingham, Verenigd Koninkrijk)
Prof. dr. Thomas Shannon (Universiteit van Berkeley, Verenigde Staten)
Prof. dr. Remco Sleiderink (HU Brussel, België)
Prof. dr. Hans Smessaert  (KU Leuven, België_
Dr. Francesca Terrenato (Sapienza – Universitá di Roma, Italië)
Prof. dr. Yves Tsjoen (Universiteit Gent, België)
Prof. dr. Thomas Vaessens (Universiteit van Amsterdam, Nederland)
Drs. A.L.C. van Veen (Universiteit van Boedapest, Hongarije)
Prof. dr. Marc van Vaeck (KU Leuven, België)
Prof. dr. Freek Van de Velde (KU Leuven, België)
Dr. Arthur Verbiest (Escuela Oficial de Idiomas, Madrid, Spanje)
Prof. dr. Arie Verhagen (Universiteit Leiden, Nederland)
Prof. dr. Henk Verkuyl (Universiteit Utrecht, Nederland)
Dr Roel Vismans (University of Sheffield, Groot-Brittanië)
Dr. Ulrike Vogl (Universiteit Wenen, Oostenrijk)
Prof. dr. Paul Wackers (Universiteit Utrecht, Nederland)
Prof. dr. Marijke van der Wal (Universiteit Leiden, Nederland)
Prof. dr Fred Weerman (Universiteit van Amsterdam, Nederland)
Prof. Dr. Friso Wielenga (Universität Münster, Duitsland)
Prof. dr. Frank Willaert (Universiteit Antwerpen, België)