Recensieoverzicht: Lost River niet perfect, maar prettig gedurfd

Screenshot uit de trailer van de film Lost River. Screenshot YouTube / Warner Bros. Pictures

Het is Ryan Gosling zijn regiedebuut: het duistere sprookje Lost River. De film vertelt het verhaal over alleenstaande moeder Billy die met haar twee zoons het hoofd boven water moet zien te houden. Ze komt terecht in een bizarre nachtclub van de louche zakenman Dave die is gespecialiseerd in bloederige acts. Vandaag gaat de film in Nederland in première. NRC-recensent André Waardenburg noemt het regiedebuut van Gosling met Lost River “niet perfect, maar prettig gedurfd”.

Afgaand op de verschenen recensies, wordt de film wisselend ontvangen. Recensiewebsite Rotten Tomatoes waar 58 mensen de film beoordeelden, komt uit op 1,5 ster. Een van de recensenten laat op de website weten dat hij Ryan Gosling een “erg getalenteerde” acteur vindt, maar dat Gosling het regisseren beter aan iemand anders over kan laten.

Het regiedebuut van Gosling werd vorig jaar tijdens de wereldpremière in Cannes al op een storm van boegeroep getrakteerd en na een marginale uitbreng in de VS, is de film maar een week in Nederland te zien. Men noemt het een “one week only release”. André Waardenburg geeft de film in NRC vier ballen:

“Er zijn van die films die je bewondert vanwege het prachtige camerawerk. Lost River is zo’n film. Onder deze sprookjeslaag schuilt een melancholiek verhaal over een verloren paradijs: Lost River is een requiem voor de Amerikaanse Droom. Zo’n groot thema is voor sommige critici verdacht, want pretentieus. Ach ja.★★★★☆”

De film is geïnspireerd door de locatie, Detroit: ooit het centrum van de Amerikaanse auto-industrie, maar inmiddels al jaren bankroet. Ryan Gosling:

“Detroit is zo’n geweldige stad, met die enorme geschiedenis en onzekere toekomst. Je ziet een rij huizen, en het huis in het midden staat er niet meer. Je begint dan onmiddellijk te fantaseren welk gebouw daar ooit heeft gestaan. Je ziet een trap op een braakliggend terrein die nergens naartoe gaat. Dat zet je fantasie in werking. Als je met de mensen in Detroit praat, beschrijven ze hele buurten die niet meer bestaan, maar die voor hen nog werkelijkheid zijn. Detroit is geen spookstad, maar wel een stad die leeft met de spoken van het verleden. Die ervaring wil ik overbrengen.”

De trailer van Lost River is hieronder te bekijken:

Een mooi gefotografeerde mislukking

Collega-recensent Berend Jan Bockting van de Volkskrant noemt het regiedebuut van Gosling een “mooi gefotografeerde mislukking”. Hij beschrijft het als een audiovisueel genot, maar ergens klopt het niet:

“Je voelt dat de film iets wil zeggen over de geïmplodeerde Amerikaanse droom en de waanzin die daaronder schuil gaat, maar het oogt als een verzameling loshangende impressies, als de omgekieperde grabbelton waarin Gosling al zijn persoonlijke fascinaties stopte.★★★☆☆”

Omgevallen dvd-kast uit de cultvideotheek

Collega-recensent Bart van der Put van Het Parool is wel te spreken over het regiedebuut van Gosling, maar destemeer over het camerawerk van de Belg Benoît Debie, die de film een “oogstrelende infernale grandeur” geeft:

“Het valt niet uit te sluiten dat Gosling in diens persoonlijke filmcollectie inspiratie zocht en vond. Dat verklaart waarom Lost River een beetje overkomt als een omgevallen dvd-kast uit de cultvideotheek. Dankzij het schildersoog van Benoît Debie wordt het rariteitenkabinet toch een fraai organisch geheel, dat zich niet achteloos of honend laat negeren.★★★★☆”

Geen totale mislukking

Op de filmwebsite IMDb waar 110 mensen de film beoordeelden, krijgt het regiedebuut van Gosling drie sterren. Een van de recensenten noemt de film nog geen “totale mislukking” en daarom moet de kijker Gosling niet meteen afschrijven:

“Wie goed zoekt kan in Lost River een belofte vinden, al is het wel belangrijk dat Gosling zelf iemand vindt die hem af en toe vertelt wanneer het genoeg is.★★★☆☆”

Naast Lost River zijn er deze week ook andere films die in première gaan. Een overzicht:

Hungry Hearts ★★☆☆☆
De film gaat over June en Mina een jong koppel in New York dat hun gelukkig huwelijk bedreigd ziet wanneer ze geconfronteerd worden met een strijd voor leven en dood. NRC-recensent Coen van Zwol geeft Hungry Harts twee ballen:

“Hungry Hearts is zo’n film waarbij je de hoofdpersonen steeds door elkaar wilt schudden. Doe.eens. normaal!”

De Boskampi’s ★★★☆☆
De Boskampi’s is een misdaadkomedie. De hoofdpersoon is een jongen die op school onophoudelijke treiterijen moet doorstaan. Bij zijn sullige vader is dat niet heel anders. NRC-recensent André Waardenburg geeft de film drie ballen:

“De regisseur geeft blijk van een licht absurdistisch gevoel voor humor en voorkeur voor een over the top vormgeving.”

Kurai kurai - Tales on the Wind ★★★☆☆
In Kurai kurai – Tales on the Wind krijgt de jonge Emo te horen dat zijn vriendin zwanger is, maar misschien niet van hem. Hij gaat op reis om zichzelf te vinden. NRC-recensent Dana Linssen geeft de film drie ballen:

“Fotografisch is Kurai een lust voor het oog.”

Les Combattants ★★★☆☆
De film gaat over Arnaud en Madeleine. Deze tegenpolen ontmoeten elkaar bij een openbare rekruteringssessie voor een legerkamp. De botte zwemkampioene Madeleine is er helemaal klaar voor, de zachtaardige timmerman Arnaud is tot zijn grote verbazing helemaal klaar voor Madeleine – dus volgt hij haar tot op de stormbaan en verder. NRC-recensent Dana Linssen geeft de film drie ballen:

“Les combattants is niet per se grappig, vaker bruut, kritisch, existentialistisch.”

De Ontsnapping ★☆☆☆☆
In De Ontsnapping, naar de bestseller van Heleen van Royen, breekt het hoofdpersonage plotsklaps rigoureus met haar bestaan, om zich - nog dof en depressief - te herplanten in het mondaine deel van de Algarve. NRC-recensent Coen van Zwol geeft de film slechts één bal:

“De film is een weerzinwekkende optelsom van reclamepraatjes en reclameplaatjes. Als het een publiek vindt, is het hoog tijd de rekening te plunderen en naar het zuiden te vluchten. Dan is Nederland verloren.”