Heb jij al ruzie met BinckBank?

ANP

Beleggersbanken saai? Nee hoor. BinckBank, een online bank voor beleggers, presenteert vandaag de kwartaalcijfers en vergadert met de aandeelhouders. En dat is niet onbelangrijk, want BinckBank heeft ruzie met klanten, een beleggingsclub en een concurrent.

1. Klachten en claims

Beleggen in je vrije tijd? Dan kun je terecht bij Alex Vermogensbeheer, een onderdeel van BinckBank voor particulieren. Je kunt kiezen uit vijf profielen die verschillende risico’s en rendementen hebben. In december 2014 beginnen klanten te klagen over de verliezen die ze lijden op hun beleggingen. Er wordt, zo vinden ze, te risicovol belegd met hun geld terwijl ze een ‘behoedzaam’ profiel hebben.

BinckBank zegt zich ervan bewust te zijn dat de resultaten niet ‘in lijn met de verwachting‘ liggen. Maar volgens de bank moeten klanten kijken naar langetermijnresultaten.

Klachtenbegeleider Vermogensmonitor start in februari een klachtenprocedure. Als Alex de claims van klanten afwijst, zullen deze doorgestuurd worden naar het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Alex staat daar ingeschreven als ‘bindend’. Dat betekent dat een uitspraak van het Kifid nageleefd moet worden.

230 ontevreden klanten hebben zich volgens Vermogensmonitor inmiddels bij hen gemeld. Een kwart tot een derde van de claims is tot nu toe verwerkt en neergelegd bij Alex. Het wachten is op een reactie.

2. Kort geding van beleggingsclub

De beleggingsclub Fibonacci belegt al vijf jaar bij BinckBank. In januari besluit Binck dat Fibonacci niet langer klant kan zijn, omdat ze geen vergunning of registratie hebben bij de AFM. Bovendien vindt Binck dat de club haar leden onterecht positieve resultaten voorhoudt, terwijl Binck op de rekening kan zien dat Fibonacci verlies lijdt.

Op één dag verkoopt BinckBank daarom alle zestienhonderd optiecontracten van Fibonacci. De bank doet dat naar eigen zeggen om “verdere benadeling van de leden te voorkomen”.

Fibonacci spant een kort geding aan en wint. Binck moet de rekening weer openen en een schadevergoeding van €800.000,- betalen. Begin april maakt BinckBank bekend in beroep gaat tegen de uitspraak. De juridische procedure loopt op dit moment. BinckBank wil daarom geen verdere toelichting geven.

3. Besteprijsgarantie of flitshandel?

BinckBank is mede-oprichter van het handelsplatform The Order Machine (TOM). TOM bekeek voor de belegger razendsnel welke beurs het voordeligst was voor het kopen of verkopen van aandelen. Zo zorgde Tom ervoor dat jij als belegger de beste deal kreeg. Toch?

De concurrerende beleggingsbank DeGiro beschuldigde TOM vorig jaar ervan ten onrechte een ‘besteprijsgarantie’ te geven. De werkwijze van TOM maakte volgens DeGiro ‘flitshandel‘ mogelijk. DeGiro waarschuwde daarom ook de AFM, die een onderzoek instelde.

BinckBank en TOM ontkenden, vroegen om rectificatie en dreigden zelfs met een kort geding. Volgens Binck zorgden de ‘onjuiste en misleidende uitlatingen’ voor een daling van hun koers. Marktmanipulatie dus. BinckBank wil in een reactie op dit moment niets toevoegen aan deze berichten. DeGiro weigerde rectificatie en zegt tot op heden helemaal niets gehoord te hebben van BinckBank.

TOM stopte in februari met het zelf handelen in aandelen en is sindsdien een derivatenbeurs. De AFM heeft een geheimhoudingsplicht en kan daarom niet zeggen of de klacht is komen te vervallen of dat het onderzoek nog loopt.