Google straft slechte mobiele websites

Google richt zich sinds kort op ‘mobielvriendelijkheid’ van sites. Sommige sites van bedrijven komen daardoor lager in de zoekresultaten te staan. Ombouwen dus, of minder bezoekers.

‘Mobilegeddon’ is gearriveerd. Althans, zo noemen betrokkenen een ingrijpende verandering in Google’s zoekalgoritme.

Sinds vorige week houdt ’s werelds meest gebruikte zoekmachine rekening met de ‘mobielvriendelijkheid’ van een website. En dat heeft grote gevolgen voor miljoenen websites, vandaar de apocalyptische bijnaam.

Sites die slecht leesbaar zijn op mobiele apparaten komen op smartphones en tablets lager in Google’s zoekresultaten te staan. Het gaat bijvoorbeeld om sites met teksten die te klein zijn voor smartphone-schermen of met links en schuifjes die slecht met een vinger zijn te bedienen.

Alleen al in Nederland voldoen talloze websites niet aan Google’s nieuwe criteria, zoals die van ANP, Blokker, Pearl, NPO Radio 1 en de Gemeente Rotterdam. Ook grote buitenlandse sites hebben een probleem: de BBC, de Financial Times en de sociale nieuwssite Reddit. De verliezers van Mobilegeddon staan voor een simpele keuze: de site ombouwen of internetverkeer mislopen.

Een hoge plek op de lijst is belangrijk

In Europa verloopt 90 procent van de zoekopdrachten via Google. Een hoge positie in de zoekresultaten heeft voor veel bedrijven direct gevolg voor het binnenslepen van adverteerders, opdrachten of klanten. „Omdat meer mensen mobiele apparaten gebruiken om op internet te komen, moeten we onze algoritmen aanpassen aan deze gebruikspatronen”, aldus Google. Volgens het internetbedrijf wordt tegenwoordig zo’n 50 procent van alle zoekacties gedaan op een smartphone.

De meeste grote bedrijven die niet voldoen aan de nieuwe spelregels van Google zullen hun sites optimaliseren voor mobiel gebruik. Dat is precies wat Google wil: de gebruikservaring van internet op mobiele apparaten verbeteren. Het uiteindelijke gevolg: internet op een mobieltje gaat voor het oog steeds meer verschillen van internet op een pc.

Voor kleine bedrijven betekent Mobilegeddon een kostenpost van enkele duizenden euro’s.

Neem de Amsterdamse hamburgerketen Burgermeester, waarvan de site ook niet mobielvriendelijk wordt bevonden. Eigenaar Justus de Nijs laat een nieuwe site bouwen voor vier- à vijfduizend euro. „Op zich niet zo’n groot probleem. We waren het toch al van plan, maar nu nemen we ook Google’s eisen erin mee.” De Nijs begrijpt de stap wel. „Ook wij willen goed leesbaar zijn op een mobieltje.”

Webontwikkelaars doen goede zaken

Dat webontwikkelaars veel nieuwe opdrachten tegemoet kunnen zien, staat buiten kijf. Van het Koninklijk Huis bijvoorbeeld, dat volgens Google ook slecht leesbaar is op mobieltjes. „We zijn aan het onderzoeken op welke manier responsive design kan worden toegepast op de website”, aldus de Rijksvoorlichtingsdienst.

Hoe groot de impact van de wijzigingen is, weten experts nog niet precies. Het nieuwe algoritme wordt gefaseerd ingevoerd, waardoor het nog weken kan duren voordat alle effecten duidelijk zijn. Onderzoeksbureau Searchmetrics, dat zoekranglijsten voor merken bijhoudt, bracht afgelopen weekend voorlopige resultaten naar buiten en die zijn niet mis. Zo daalt het sociale netwerk Reddit 26 procent op de zoekranglijst voor mobiele apparaten. Die lijst geeft de relatieve positie weer van honderdduizenden sites op basis van hun vindbaarheid op Google. Ook de nieuwswebsites van de Financial Times (25 procent) en het nieuwsblog Upworthy.com (38 procent) maken een duikvlucht.

De timing van Google is op z’n zachtst gezegd verrassend. Nog maar twee weken geleden werd het door de Europese Commissie beschuldigd van machtsmisbruik. Het zou de eigen winkeldiensten voortrekken in de zoekresultaten. Hoewel het nieuwe algoritme geen onderscheid maakt tussen Google’s diensten of die van concurrenten, laat het bedrijf nu wel zien wie de baas is op internet. En de site van de Europese Commissie? Ook die komt niet door de keuring.