De late night zonder David Letterman: hij en wij worden er melancholisch van

Foto AFP

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Opeens oogt David Letterman oud, en ouderwets. Een herinnering aan de jaren negentig. De redelijk briljante Jimmy Fallon en de in Hollywood geliefde Jimmy Kimmel passeren hem vrijwel elke avond links en rechts, als concurrerende talkshowpresentatoren op de late avond.

Letterman stopt er dan ook mee. Hij is 68, presenteert al 33 jaar zijn Late Show: langer dan mentor Johnny Carson het deed.

In de wereld van de late night gaat nog steeds erg veel geld om - voor de presentatoren, en voor de networks die er mooie bedragen voor de reclame kunnen vragen. Zo is het afscheid van een grote naam een een groot event in de VS, zoals het afscheid van Jay Leno ook liet zien toen Fallon hem verving.

In de NY Times alvast een fijn gesprek met Letterman, hoewel hij er pas op 20 mei mee stopt. Heeft hij wel wel eens het gevoel dat hij te vroeg stopt?

“Ja, ik word overspoeld door melancholie.”

Omzeil het ziekenhuis

De gezondheidszorg is altijd maar in het nieuws vanwege Obamacare en de vraag of dit nationale stelsel nog omkeerbaar is. Maar nu krijgt de sector om een andere reden: de veiligheid in ziekenhuizen laat veel te wensen over, zeker in Californië.

Meer dan eenderde van de hospitalen krijgt een C - laten we zeggen: matig -op de Hospital Safety Score van de Leapfrog Group. Dat is niet best.

Het gaat in de westelijke staat met bijna veertig miljoen inwoners als beter met de veiligheid rond operaties en vergissingen worden vaker voorkomen door automatisering. Maar:

“De prestaties rond een vermindering van het aantal infecties, ongelukken en fouten zijn niet verbeterd.”

De grote SUV is helemaal terug

De benzine blijkt lekker goedkoop, SUVs zijn weer in de mode, het grote model SUV heeft een grondige upgrade gekregen. Een grote GM-fabriek in Texas wordt dan ook uitgebreid, een teken van optimisme aangewakkerd door de lokale overheid: Amerikaanse staten en steden geven vaak een mooi belastingvoordeel aan bedrijven die er banen scheppen.

Zeshonderd arbeidsplaatsen erbij, tevredenheid in Texas. En voor GM is de investering van 1,5 miljard dollar (1,35 euro) de moeite waard; op de grote, tricked out SUVs wordt de meeste winst gemaakt.