De beste televisie van maart en april

Ara Halici enSinan Can aan de Armeens-Turkse grens in‘Bloedbroeders’ (VARA).

Vooralsnog is er weinig reden tot zorg om de kwaliteit van de zichzelf opnieuw uitvindende publieke omroep. We zagen de afgelopen twee maanden weer veel bijzonders. Pauw bevindt zich in een soort positieve flow, gesymboliseerd door de omarming van het nieuwe medium Periscope: voorafgaand aan elke uitzending filmt Jeroen Pauw zelf met zijn telefoon zijn gasten, gaat een directe dialoog aan met de kijkers en zet dit alles live op internet.

In de permanente vloedstroom aan nieuwe documentaires kwamen er twee bovendrijven: Frans Bromets In één Klap (2DOC/NCRV) over betrokkenen bij een dodelijk verkeersongeval en Judith de Leeuws ook formeel verrassende Bademeisters (Teledoc Campus/VPRO) over een corporale subcultuur aan het Texelse strand.

Veel nieuwe dramaseries vielen een beetje tegen, ook bij de commerciële zenders. Het best bevielen bij Net5 twee tamelijk letterlijke vertalingen van buitenlandse successen: Dagboek van een Callgirl en Bagels & Bubbels: zij hoort bij mij.

Maar in de topvijf belandden toch vooral programma’s waar je wat van kunt opsteken.

5 Podium Witteman (NTR). Nieuw magazine over verschillende muzieksoorten doorbreekt gangbare opvattingen. Dat geldt ook voor de lengte van 80 minuten. We zijn dat niet meer gewend, en het blijkt dus een van de verbeterpunten. Verder goed bezig.

4 Hollands Welvaren (VPRO). Tweede seizoen van Michiel van Erps documentaire portretjes van opvallende Nederlanders met een ondernemende geest. Fijntjes getekend, zonder effectbejag of moralisme en dus weldadig.

3 Zondag met Lubach (VPRO). De verrassing van dit seizoen: een satirisch actualiteitenprogramma à la Jon Stewart, dat grappig is en zijn tanden laat zien. Agendeerde onder meer voor een breed publiek het TTIP-verdrag. Zou eigenlijk dagelijks moeten.

2 De IJzeren Eeuw (NTR/VPRO). Presentator Hans Goedkoop en een groot deel van de redactie van Andere Tijden treffen de juiste toon en formule in het ontsluiten van de 19de eeuw voor de geïnteresseerde leek. Elke aflevering is thematisch en opgebouwd rond een centraal personage.

1 Bloedbroeders (VARA, met een forse bijdrage van Stichting Democratie en Media). Road movie van onderzoeksjournalist Sinan Can en musicalster Ara Halici naar sporen van de ellende die hun Turkse en Armeense voorouders elkaar in 1915 aandeden. Was het een genocide? Waren de Armenen alleen slachtoffers? Is er vergeving mogelijk? Het ligt heel gevoelig en dat wordt openlijk besproken door de sterk betrokken hoofdpersonen. Baanbrekend en toonaangevend. Samenstelling en regie: Kees Schaap (Zembla).