Winkels die je aanbiedingen appen? Het kan in Sneek

Foto Estimote

Een berichtje op je telefoon met een aanbieding van de winkel waar je net langsloopt. Of gewoon uitleg over het monument waar je naast staat. In Sneek kan het. Vijf vragen over iBeacon, de technologie achter deze mogelijkheden.

1. Wat is iBeacon?

Een technologie ontwikkeld door Apple. Een zendertje, een beacon, communiceert via bluetooth met mobiele apparaten in de buurt die een iBeacon-app gedownload hebben. De technologie is dan wel van Apple, verschillende bedrijven ontwikkelen tegenwoordig de zendertjes en bijbehorende apps. Een app voor je eigen winkel zou ook makkelijk zelf te bouwen zijn. En die werken ook gewoon op Androidtoestellen.

Voor drie verschillende afstanden kan de eigenaar van de zender een bericht instellen:far (meer dan tien meter), near (binnen enkele meters) en immediate (als je het apparaat in de buurt van de beacon houdt).

2. Van wie kan ik berichten ontvangen?

Van elke zender die jij toestemming geeft. Verschillende ondernemers in Sneek hebben hun beacon gekoppeld aan de app Lightcurb. Zoals kledingwinkels, kroegen, een makelaar en bijvoorbeeld de plaatselijke bakker. Zij kunnen jou een aanbieding sturen als je in de buurt bent.

https://www.youtube.com/watch?v=rMPP-TmYqAg

Maar ook het stadhuis en verschillende musea en monumenten hebben een zender.

3. Waarom Sneek?

Ate van der Meer, mede-oprichter van Snakeware (het bedrijf achter Lightcurb), komt uit Sneek. Bovendien staat het hoofdkantoor van het bedrijf in de stad. Van der Meer:

“Je moet soms gewoon in je eigen achtertuin testen.”

Burgemeester Hayo Apotheker laat telefonisch weten dat het project een “goede aanvulling is op onze collectieve aanpak voor een bruisende binnenstad”. Door de stad zijn nu ongeveer veertig zenders te vinden, maar eind augustus moeten dat er ongeveer honderd zijn.

De Friese stad is niet de enige die werkt met de technologie. Winkels in Londen doen het en ook in Amsterdam liep al eens een pilot. Maar Sneek wordt naar eigen zeggen de eerste Europese stad met volledige dekking.

4. Hoe zit het met je privacy?

Snakeware verkoopt geen gegevens door aan derden, verzekert Ate van der Meer. Als je ergens eerder een product hebt gekocht, kan de winkelier je later wel gerichte reclame sturen. En met een aanvullend abonnement (36 euro per maand) kunnen de zendereigenaren zelfs aanbiedingen sturen naar alleen vrouwen of bepaalde leeftijdsgroepen. Allemaal mits de klant daar via de app toestemming voor geeft. Van der Meer:

“Het werkt eigenlijk een beetje hetzelfde als de nee/nee en ja/nee stickers op brievenbussen. Je stelt zelf in waar je notificaties van ontvangt.”

Die optie is toegevoegd, omdat er in de pilot geklaagd werd over de overvloed aan berichten.

5. Wat is eigenlijk het verdienmodel?

Een standaardset met drie zendertjes kost 99 euro. Dat geld moeten winkels terugverdienen met de gerichte reclame. In Sneek heeft de gemeente er vijftien gefinancierd.

Ontwikkelaar Snakeware is voor de inkomsten afhankelijk van de aanvullende abonnementen. Van der Meer: “De beacons zelf verkopen we alleen tegen kostprijs.”

En is dat al rendabel? Van der Meer:

“Nee, daar kan ik heel eerlijk in zijn. Het is voor ons nu nog een investering.”