Ook ‘vuile’ auto’s en bestelwagens niet welkom in centrum Rotterdam

De 's Gravendijkwal in het Rotterdamse centrum. Om de luchtkwaliteit in Rotterdam te verbeteren wil het gemeentebestuur de meest vervuilende voertuigen in een groot deel van Rotterdam weren. ANP / Bart Maat

Rotterdam weert vanaf januari niet louter meer vrachtwagens uit het centrum van de stad, ook vervuilende personenauto’s en bestelwagens komen het noorden van de stad niet meer in. Bovendien wordt de reeds geldende milieuzone flink opgerekt tot aan de stadsring.

Dat is de meest vergaande maatregel die de gemeente neemt om binnen twee jaar de luchtkwaliteit in de binnenstad flink te verhogen. Op die manier moeten toeristen en bedrijven zich meer aangetrokken gaan voelen tot de stad.

Subsidies

De huidige milieuzone beslaat het hart van het centrum van Rotterdam. Aan die noordkant van de stad wordt de zone nu stevig uitgebreid tot aan de stadsring. De zone wordt dus minder toegankelijk nu niet alleen vrachtwagens maar ook benzineauto’s ouder dan medio 1992 en dieselauto’s van voor 2001 (vanaf 2018 niet ouder dan 2005) niet meer welkom zijn.

Een en ander moet leiden tot maar liefst 40 procent minder roetuitstoot in 2018, aldus de gemeente. Zo komen er ook meer laadpalen voor elektrische auto’s, wordt het wagenpark van de gemeente ‘groener’, gaan het OV en binnenvaart over op schonere brandstoffen en wordt fietsers een aantrekkelijkere infrastructuur beloofd.

De milieuzone is echter beroerd nieuws voor de tienduizenden autobezitters die in Rotterdam geregistreerd staan. Volgens de gemeente komen 23.000 eigenaren in aanmerking voor een financiële tegemoetkoming voor het slopen van hun ‘vuile’ auto alsmede het aankopen van een ‘groen’ exemplaar.

Lees in NRC Handelsblad: De auto gaat eruit in de grote steden (€).