Zó kun je dus ook solliciteren

Beeld iStock

Sander Oord (29) voelt zich op zijn gemak. Zijn ‘g’ is zacht en zijn gezicht staat vrolijk. Hij zet zijn woorden kracht bij met handgebaren. Hij is aan het solliciteren. Natuurlijk is hij ontspannen: dit heeft hij de afgelopen weken zo vaak gedaan.

Tegenover hem in de kantine zit recruiter Kevin Sebel van T-Mobile Nederland, het derde bedrijf waar Sander deze week in maart bij op bezoek is. Over een uur rijdt hij door naar Boxtel, voor een sollicitatiegesprek bij een medische kliniek. Oord verloor zijn baan bij een autowebsite eind maart. Sinds hij wist dat zijn baan zou stoppen, solliciteerde hij al zeker tien keer zonder succes.

Zijn oplossing: zichzelf ‘marketen’

Hoe doe je dat? Oord wilde een baan in de marketing, en dus bedacht hij een marketingactie om zichzelf te promoten. Eerst verzon hij nieuwe titels voor zichzelf, die zeker zouden opvallen: op zijn nieuwe website en Twitter-pagina ging hij zichzelf presenteren als ‘ideeëngenerator’ en ‘pannenkoekenbakker’. Gewoon, omdat het leuk klinkt.

Op 24 februari begon hij een soort social-media-offensief. Toen Twitter een banendag organiseerde en op die dag de populaire hashtag #jouwbaan gebruikte, ging hij daar ook mee twitteren; hij stuurde talloze berichtjes met een link naar zijn website. Maar Oord genereerde pas echt veel aandacht met zijn idee voor ‘tegoedbonnen’. Hij deelde dagjes proefdraaien uit aan potentiële werkgevers – daarom is hij vandaag ook bij T-Mobile.

Werkt het ook?

Heeft het zin om je op zo’n nadrukkelijke manier te profileren als werkzoekende? Het is Oord in ieder geval gelukt om op te vallen. Omroep Brabant, Omroep Gelderland, NPO Radio 1, Metro: Sander was er te zien, of stond erin. Hij werd door die media-aandacht meer dan eens benaderd door potentiële werkgevers.
De tegoedbonnen zijn ook aangeslagen: zo vulde hij koekjespotten, twitterde hij voor Univé en beantwoordde hij online vragen van ABN Amro-klanten.

Hier werkt hij voor ABN Amro…

…en hier voor Univé

Vandaag bij T-Mobile krijgt Oord alleen een rondleiding. Na een bezoek aan de afdeling personeelzaken lopen ze langs de afdeling social media (Social Hangout). Acht mensen houden er Twitter en Facebook in de gaten. Als social-strateeg Soo Choi-Bosman daar hoort wie de bezoeker is, begint ze enthousiast te ratelen. „We hebben zó om je gelachen, hoe voelt het om hier de running gag te zijn?”

Choi-Bosman bedoelt ‘running gag’ positief: als je in de marketing wil werken, moet je ervoor kunnen zorgen dat mensen het over je hebben. En dat is Oord zeker gelukt.

Twee weken later tekent Oord een contract als marketeer bij Vision Ooglaseren in Eindhoven. Zijn nieuwe baas had over hem gelezen op de website van Omroep Brabant en nodigde hem meteen uit voor een gesprek.

“Of hij was uitgenodigd met een normale brief weet ik niet, vanwege zijn opleiding. Maar omdat hij er met zijn creativiteit uitsprong, heeft het gewerkt.”

Vijf ludieke sollicitaties

Werkt het bij iedereen?

Vooral voor creatieve functies zijn ludieke sollicitaties welkom, denkt Kees Cohen, personeelsadviseur en auteur van het boek Hedendaags Solliciteren. Zulke acties werken vooral bij relatief kleine bedrijven, denkt Cohen. Op plekken “zonder afdeling personeelszaken”, waar de directeur een risico durft te nemen.

Een dag meelopen is zo ongeveer de oudste manier van solliciteren, zegt Cohen.

“In de horeca is het nog steeds gebruikelijk dat een potentiële serveerder of kok aanklopt en een avond meewerkt. Voor meer inhoudelijke functies is dat lastiger.”

Jezelf op Twitter als werkzoekende presenteren, hoe slim is dat? Cohen:

“Het kan werken als je een goed netwerk hebt. Als je 500 onbekende Twitter-volgers hebt, dan schiet het niet op. Het is best lastig om een groter publiek te bereiken, dat kost tijd, maar die heb je als je het druk hebt met solliciteren meestal niet.”