Zes survivaltips voor kranten

Foto ANP

Hoe overleven kranten in een digitaal tijdperk? Of vanuit de lezer: hoe blijft kwaliteitsjournalistiek relevant, bereikbaar én betaalbaar? Dat was het belangrijkste thema vorige week in Londen tijdens het driedaagse congres Digital Media Europe. Zes lessen uit Londen:

1. Ga tv maken

Video dus. Online. “Bezoekers smullen ervan”, zegt Julian Childs van de zakennieuwssite Business Insider, samenwerkingspartner van NRC Q. “Daarom investeren wij meer in video.”

87 Procent van de Amerikaanse internetgebruikers kijkt online video, vertelde Steve Elfers van USA Today. Zijn krant maakt professionele tv, maar zet ook simpele filmpjes online. Ook NRC Q maakt video, zo’n drie keer per week. Childs:

“Ik verwacht dat elke reporter, met zijn smartphone, acceptabele video kan maken.”

Reclame bij online video levert veel meer op dan banners op de site. Elfers:

“Maar ik zeg ook altijd: nieuws beweegt soms en het maakt geluid. Dat willen mensen zien.”

2. Investeer in start-ups

De belangrijkste les van Axel Springer, uitgever van de Duitse kranten Bild en Die Welt: mediabedrijven moet niet alles zelf willen doen. “Het is onmogelijk om jezelf te disrupten”, vertelt Christoph Keese van Springer. Met ‘disruptie’ bedoelt hij iets wat een markt volledig op zijn kop zet.

“Niet de vervanging van de lp door de cd, maar de introductie van digitale abonneedienst Spotify heeft de muziekindustrie wezenlijk veranderd.”

Springer investeerde onder meer in Blendle, de Nederlandse iTunes voor journalistiek, maar ook in de Europese editie van Politico. Meer dan 50 procent van de omzet, driekwart van de advertenties en tweederde van het brutoresultaat is nu digitaal.

3. Denk mee met adverteerders

De advertentiepagina en het tv-spotje zijn uit. Branded content, dat is het nu helemaal: reclame die er niet uitziet als reclame, maar als een mooi verhaal dat mensen willen delen. “Bedrijven willen niet langer náást de content staan, maar erín”, zei de Britse reclameman Nicolas Roope van bureau Poke London.

Zoals hier:

Of hier:

4. Weet wie je klanten zijn

Kranten moet veel beter weten wie hun lezers zijn. En nee, haasten het Amerikaanse Vox Media en de Financial Times zich te zeggen, dat betekent niet dat de data (de lezers) alles bepalen, maar we zijn wel ‘data-geïnformeerd’. Tom Betts van de FT:

“Data ondersteunt alles wat we doen: in marketing, redactioneel maar ook commercieel.”

5. Neem twintigers aan

Alle lezersonderzoeken en big data ten spijt, een van de populairste Amerikaanse nieuwssites voor twintigers neemt zijn redactionele beslissingen vooral vanuit een ‘onderbuikgevoel’. Elite Daily, in januari voor 40 miljoen euro gekocht door de Daily Mail, heeft geen geheime formule om lezers tussen 18 en 34 te bereiken.

Hoofdredacteur Chris Dybec van Elite Daily:

“Wij zíjn ons publiek. Jongeren vertrouwen hun vrienden altijd meer dan nieuwsorganisaties of adverteerders.”

Dybec is een van de oudste redacteuren. ‘Opa’, noemen zijn collega’s hem. Hij is 24.

6. Word vrienden met Facebook

Facebook heeft zich de afgelopen anderhalf jaar ontwikkeld tot een van de belangrijkste distributeurs van nieuws. Vooral onder jongeren. Business Insider trekt twee keer zoveel bezoekers via sociale media als via Google. Julian Childs:

“De nieuwe uitdaging voor uitgevers is nu: hoe ver ga je in de samenwerking met Facebook?”